Bonnie Poksinska
Adjungerad professor
Kvalitetsutveckling
Min forskning handlar om utveckling av arbetssätt, metoder och verktyg för kundorienterad verksamhetsutveckling. Jag arbetar med koncept som Lean production, ständiga förbättringar, ledarskap för medarbetardrivet förbättringsarbete, kvalitetsmätningar och kundfokuserad tjänsteutveckling. Jag undervisar i Lean produktion, Six Sigma, förbättringsverktyg, processledning , statistisk processtyrning och förändringsledning.
Under mina doktorandstudier forskade jag om ledningssystem för kvalitet och miljö enligt de internationella standarderna ISO 9000 och ISO 14000. Sedan 2008 forskar jag inom offentlig sektor och har arbetat med flera forskningsprojekt relaterade till förbättring av kvalitet och effektivitet inom vård och omsorg.
Korta fakta
Akademiska meriter
- 2015: Befordrad till biträdande professor
- 2014: Antagen som docent in ämnet kvalitetsteknik vid Linköpings universitet
- 2006: Doktorsexamen i Kvalitetsteknik vid Linköpings universitet
- 2003: Licentiatexamen i Kvalitetsteknik vid Linköpings universitet
- 2000: Master i Internationell Företagsekonomi, Europeiska Universitetet Viadrina, Tyskland
- 1995: Kandidatexamen i språklärareutbildning, Nauczycielskie Kolegium Jezyków Obcych, Polen
Nationella och internationella priser
- Best paper award: Poksinska, B. (2010), "The current state of Lean implementation in healthcare - literature review", in presented at the 13th International QMOD conference on Quality and Service Sciences, Cottbus.
- Highly commended paper: Poksinska, B., Witell, L., Engström, J., Elg, M., and Snyder, H. (2011), "Listening to the voice of the patient: new insights in health care service development", presented at the 14th QMOD conference on Quality and Service Sciences,
- San Sebastian, Spain.
- Honourable Mention and Highly Commended Paper: Elg, M., Engström, J., Witell, L., and Poksinska, B. (2011), "Learning from the Customer: Three Ways of using Diaries in Healthcare Service Development", presented at the the 12th International Research Symposium on Service Excellence in Management, Ithaca, NY, USA