chalo20

Charlotte Löthman

Postdoktor

Mitt forskningsintresse kretsar kring frågor om hur integration och inkludering åstadkoms i  utbildningsinstitutioner. 

Den svenska förskolans potential som integrationsarena

I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag den svenska förskolans potential som integrationsarena med hänsyn till mottagandet av nyanlända familjer. Liksom i många andra västerländska samhällen ses den svenska förskolan som nyckelarena för att åstadkomma integration med hänsyn till mångfald på grund av migration. Det främsta skälet till detta är att förskoleutbildning ger barn möjligheten att förvärva färdigheter och kunskaper som möjliggör för dem att bli aktiva deltagare i samhället. Emellertid vet vi väldigt lite om verkligheten för nyanlända barn och familjer i förskolor och hur integration ”görs” i praktiken. I min forskning hoppas jag kunna synliggöra de möjligheter och utmaningar för integration som framträder i förskolans vardagspraktik.

Publikationer

2025

Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2025) Peer integration - a free choice? Newly arrived children's participation in free play in Swedish preschools Contemporary Issues in Early Childhood (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Organisation