Fotografi av Charlotte Löthman

Charlotte Löthman

Doktorand

Mitt forskningsintresse kretsar kring frågor om hur integration och inkludering åstadkoms i  utbildningsinstitutioner. 

Den svenska förskolans potential som integrationsarena

I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag den svenska förskolans potential som integrationsarena med hänsyn till mottagandet av nyanlända familjer. Liksom i många andra västerländska samhällen ses den svenska förskolan som nyckelarena för att åstadkomma integration med hänsyn till mångfald på grund av migration. Det främsta skälet till detta är att förskoleutbildning ger barn möjligheten att förvärva färdigheter och kunskaper som möjliggör för dem att bli aktiva deltagare i samhället. Emellertid vet vi väldigt lite om verkligheten för nyanlända barn och familjer i förskolor och hur integration ”görs” i praktiken. I min forskning hoppas jag kunna synliggöra de möjligheter och utmaningar för integration som framträder i förskolans vardagspraktik.

Publikationer

2024

Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2024) Pathways to educational integration: affordances and constraints on migrant children's participation in Swedish preschool teaching activities Early years (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Charlotte Styrenius Löthman (2023) Managing newly arrived childrens double transition: Towards inclusionary practices in rural Swedish preschools Contemporary Issues in Early Childhood (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Charlotte Löthman (2022) Från monolog till dialog: Integration av nyanlända familjer i landsbygdsförskolor
Charlotte Styrenius Löthman, Tünde Puskas (2022) On the way towards integration?: From monologic to dialogic encounters in Swedish rural preschools European Early Childhood Education Research Journal, Vol. 30, s. 529-542 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Organisation