chano26

Charlotta Nordlöf

Biträdande universitetslektor

Mitt forskningsintresse är teknikens didaktik.

Jag är intresserad av teknikens didaktik, det vill säga forskning om undervisning och lärande i teknik (som skolämne). Min avhandling beskriver teknikundervisning ur lärarnas perspektiv, med utgångspunkt i attityder till och kunskap i teknikämnet. Min pågående forskning rör autentiskt lärande, bedömning och AI-litteracitet.

Jag är medarbetare på CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan.

Jag undervisar blivande lärare, på ämneslärarprogrammet, inom kompletterande lärarutbildning (KPU, VAL och ULV), och på grund- och förskollärarprogrammet – främst i teknikdidaktik.

Publikationer

2025

Charlotta Nordlöf, Per Norström, Konrad Schönborn, Jonas Hallström (2025) Easier Said than Done: STEM Subject Integration Through Engineering Design in Swedish Upper Secondary School Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf (2025) The Role of Technology Education in Facing the World of Tomorrow: A Perspective based on Knowledge Traditions A Collection of Dreams about the Future of Technology Education: A Festschrift in Honour of Marc J. de Vries, s. 32-43 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI

2024

Charlotta Nordlöf (2024) Verklighetsnära teknikundervisning Från teori till teknikundervisning, s. 93-104 (Kapitel i bok, del av antologi)

Forskning

Relaterad information

Organisation