Fotografi av Charlotta Nordlöf

Charlotta Nordlöf

Biträdande universitetslektor

Mitt forskningsintresse är teknikens didaktik.

Jag är intresserad av teknikens didaktik, det vill säga forskning om undervisning och lärande i teknik (som skolämne). Min avhandling beskriver teknikundervisning ur lärarnas perspektiv, med utgångspunkt i attityder till och kunskap i teknikämnet. Min pågående forskning rör autentiskt lärande, bedömning och AI-litteracitet.

Jag är medarbetare på CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan.

Jag undervisar blivande lärare, på ämneslärarprogrammet, inom kompletterande lärarutbildning (KPU, VAL och ULV), och på grund- och förskollärarprogrammet – främst i teknikdidaktik.

Publikationer

2024

Per Norström, Charlotta Nordlöf, Konrad Schönborn, Jonas Hallström (2024) Increasing Authenticity in Pre-College Software Engineering Education through Role-Play 2024 ASEE Annual Conference & Exposition, Artikel 47612 (Konferensbidrag)
Charlotta Nordlöf (2024) Bortom görande: Verktyg för att breddateknikundervisningens syften och innehåll ATENA Didaktik (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf, Gunnar Höst, Jonas Hallström (2024) Technology teachers talk about knowledge: from uncertainty to technology education competence Research in Science & Technological Education, Vol. 42, s. 336-356 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Relaterad information

Organisation