chano26

Charlotta Nordlöf

Biträdande universitetslektor

Mitt forskningsintresse är teknikens didaktik.

Jag är intresserad av teknikens didaktik, det vill säga forskning om undervisning och lärande i teknik (som skolämne). Min avhandling beskriver teknikundervisning ur lärarnas perspektiv, med utgångspunkt i attityder till och kunskap i teknikämnet. Min pågående forskning rör autentiskt lärande, bedömning och AI-litteracitet.

Jag är medarbetare på CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan.

Jag undervisar blivande lärare, på ämneslärarprogrammet, inom kompletterande lärarutbildning (KPU, VAL och ULV), och på grund- och förskollärarprogrammet – främst i teknikdidaktik.

Publikationer

2025

Pernilla Sundqvist, Susanne Engström, Charlotta Nordlöf (2025) 45The teacher's guide's way of communicating with the teacher -within the subject of technology Design and Technology Education: An International Journal, Vol. 30, s. 45-62 (Artikel i tidskrift)
Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz, Katarina Sperling, Linnéa Stenliden (2025) Framing AI Literacy for K-12 Education: Insights from Multi-Perspective and International Stakeholders ACE '25: Proceedings of the 27th Australasian Computing Education Conference, s. 85-94 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Charlotta Nordlöf, Per Norström, Konrad Schönborn, Jonas Hallström (2025) Easier Said than Done: STEM Subject Integration Through Engineering Design in Swedish Upper Secondary School Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Relaterad information

Organisation