Fotografi av Charlotta Nordlöf

Charlotta Nordlöf

Biträdande universitetslektor

Mitt forskningsintresse är teknikens didaktik.

Jag är intresserad av teknikens didaktik, det vill säga forskning om undervisning och lärande i teknik (som skolämne). Min avhandling beskriver teknikundervisning ur lärarnas perspektiv, med utgångspunkt i attityder till och kunskap i teknikämnet. Min pågående forskning rör autentiskt lärande, bedömning och AI-litteracitet.

Jag är medarbetare på CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan.

Jag undervisar blivande lärare, på ämneslärarprogrammet, inom kompletterande lärarutbildning (KPU, VAL och ULV), och på grund- och förskollärarprogrammet – främst i teknikdidaktik.

Publikationer

2025

Charlotta Nordlöf, Susanne Engström, Pernilla Sundqvist (2025) Talking To or Talking Through Teachers: An Analysis of a Digital Teacher's Guide
Katarina Sperling, Linnéa Stenliden, Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz (2025) Perspectives on AI literacy in Middle School Classrooms: An Integrative Review Postdigital Science and Education, Vol. 7, s. 719-749 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Pernilla Sundqvist, Susanne Engström, Charlotta Nordlöf (2025) 45The teacher's guide's way of communicating with the teacher -within the subject of technology Design and Technology Education: An International Journal, Vol. 30, s. 45-62 (Artikel i tidskrift)

Forskning

Relaterad information

Organisation