Som lärare på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation undervisar jag i visuell kultur, visuell kommunikation, visuell identitet, kritiska analysmetoder och grundläggande principer för grafisk design. Mina kurser syftar till att ge studenterna en analytisk förståelse för hur visuella uttryck påverkar och speglar vår dåtid, samtid och framtid. Som studierektor för de av programmets kurser som ges av Institutionen för teknik och naturvetenskap ansvarar jag för deras pedagogiska utveckling och genomförande.
Min forskning fokuserar på hur olika fenomen och frågor porträtteras i visuella kulturer och visuell kommunikation. Jag har studerat olika typer av material från sent 1800-tal fram till idag, med målet att visa hur visuella perspektiv kan berika den humanistiska forskningens verktygslåda och ge insikter om de visuella dimensionerna av våra kulturella liv. Exempel på analyser som jag genomfört är den historiska porträtteringen av svenska nationalparksskogar som platser för upplevelser, hur relationen mellan något mänskligt och icke-mänskligt konstrueras i konst med fokus på nordisk mytologi från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal och hur svenska Patent- och registreringsverket formade om sin visuella identitet genom att på 1980-talet utlysa en logotävling för anställda.
Som projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet TellUs ansvarar jag för den strategiska planeringen och organiseringen av det operativa arbetet. Projektet har som mål att väcka barns intresse för vår
planet, STEM-ämnen och hållbar utveckling genom visioverbalt lärande. Vi
strävar efter att utveckla en interaktiv glob som ska turnera runt till skolor i Östergötland.
Med hjälp av visualiseringar och generativ AI kommer globen kunna svara på
barnens frågor om planeten samtidigt som den förklarar vad den visar.
Emelie Fälton
Universitetsadjunkt
Universitetsadjunkt i grafisk design och kommunikation
Jag undervisar på kandidatprogrammet i Grafisk design och kommunikation och är studierektor med ansvar för programmets kurser som ges vid Institutionen för naturvetenskap och teknik. Jag leder också forsknings- och utvecklingsprojektet TellUs, som syftar till att stärka barns intresse för vår planet, STEM-ämnena och hållbar utveckling.