Fotografi av Jörgen Stenlund

Jörgen Stenlund

Gästadjunkt

Presentation

I min forskning har jag intresserat mig för visualiseringar som stöd och kommunikation för lärande inom naturvetenskapliga ämnen. I det senaste projektet jag deltog i ”Att utmana livsvetenskapernas tröskelbegrepp” undersöktes om det är möjligt att underlätta lärande av tröskelbegrepp genom visualiseringar evolutionsteorin som ämnesmässig kontext. Visualiseringar av tidsskalor var mitt fokus i det projektet. 

För närvarande doktorerar jag inom naturvetenskapernas och ingenjörsvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet med inriktningar mot visualiseringar i undervisning. Jag är anknuten till den forskargruppen Visuellt lärande och kommunikation vid Linköpings universitet.

Som lärarutbildare har jag undervisat många kategorier av studenter från gymnasielärare till förskollärare med inriktning mot naturvetenskaplig ämnesdidaktik.

Publikationer

2024

Jörgen Stenlund, Konrad Schönborn, Veronica Johansson Sydqvist (2024) Visualisation of deep evolutionary time: looking back and looking forward Journal of Biological Education (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Andreas C. Göransson, Jörgen Stenlund (2024) Att undervisa utifrån tröskelbegrepp Biologididaktik för lärare: Exempel från forskning och skolpraktik, s. 50-65 (Kapitel i bok, del av antologi)
Jörgen Stenlund, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2024) 'Awesome to see the immense time before us on Earth' - Students affective responses when interacting with a tree of life visualising evolutionary concepts Journal of Biological Education, Vol. 58, s. 915-936 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Jörgen Stenlund (2023) Visualizing the abyss of time: Students' interpretation of visualized deep evolutionary time

2022

Jörgen I. Stenlund, Konrad Schönborn, Gunnar Höst (2022) Design and validation of a deep evolutionary time visual instrument (DET-Vis) Evolution: Education and Outreach, Vol. 15, Artikel 12 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Organisation