Medie- och informationsteknik (MIT)

Medie- och informationsteknik (MIT)

Inom Medie- och Informationsteknik (MIT) bedriver vi forskning i framkant och undervisar på såväl grundutbildnings- som forskarutbildningsnivå.

På de här sidorna får du veta mer om vår forskning och utbildning, och hur du kan komma i kontakt med oss om du vill samarbeta. Vår forskning är såväl grundläggande som tillämpad, och vi ingår i ett antal stora forskningssamarbeten. Forskningsprojekt på avdelningen har resulterat i flera framgångsrika produkter som nu finns på marknaden. Avdelningen för Medie- och informationsteknik är även värd för forskningen inom Visualiseringscenter C, där både teknisk och didaktisk forskning och utveckling är viktiga inslag. Medie- och informationsteknik leds av professor Anders Ynnerman och tillhör Institutionen för teknik och naturvetenskap.

Nyheter

Behnaz Kavoosighafi.

Behnaz kammade hem första pris i två olika kategorier i Global XR Hack: League of Champions!

Över 500 XR- och AI-utvecklare samlades för att lära sig mer om den transformativa potentialen hos de senaste XR- och AI-teknologierna och tävla. Behnaz och hennes team kammade hem första pris i två olika kategorier!

Två kvinnor sitter vid ett bord och pratar.

Samarbete för en mindre fördomsfull värld

Hur riskerar modern teknik att ge oss en skev bild av världen? Och går problemet i så fall att komma till rätta med? För att söka svar samarbetar forskare på Tema Genus med kollegor inom datavetenskap.

Visual City på Visualiseringscenter.

Norrköping har fått en digital tvilling

Med hjälp av AI och djupinlärning har LiU-forskare tagit fram en digital tvilling av Norrköping. Modellen, som skapar möjligheter att upptäcka staden på helt nya sätt, tar nu plats i en utställning på Visualiseringscenter C.

På gång vid Medie- och informationsteknik

Arbeta på MIT

Enheter

Datorgenererad bild av ett vardagsrum

Datorgrafik och bildbehandling

Gruppen för datorgrafik och bildbehandling driver forskningsprojekt där vi utvecklar teori, metoder och demonstratorer inom bildteknik, bildanalys och bildsyntes.

Grupp ser på inmmersiv visualisering

Immersiv visualisering

Enheten för Immersiv Visualisering forskar och utvecklar olika tekniker för att skapa en omslutande och fångande visualisering av data med hjälp av storskaliga displaysystem, som omslutande domer och stereoskopiskt seende (3D).

Grafik

Informationsvisualisering

Informationsvisualisering på MIT är inriktad på hur datorgrafik, displayer och interaktionsmekanismer, tillsammans med matematiska analysmetoder kan stödja visualiseringsprocessen.

Illustration över Norrköping vid strömmen och människor som rör sig i miljön

Visualisering och interaktionsdesign

Vi utforskar nya möjligheter för människor att interagera med data, teknik och digitala material på meningsfulla sätt. Forskningen kombinerar olika metoder och kunskapsområden för att bättre förstå och förändra våra digitala liv.

Bildcollage tillämpad visualisering

Tillämpad visualisering

Vi bedriver intern och extern produktionsutveckling med mål att forskningsdata och visualiseringsteknik sammanfogas för förbättrad vetenskapskommunikation och nyttjanden utöver forskningen, med fokus mot allmänhet, skola och näringsliv.

Haptik-användning i VR-labbet på MIT, LiU. Rickard Englund.

Vetenskaplig visualisering

Vi utvecklar nya analys-, visualiserings- och utforskningsmetoder för en bättre förståelse och kommunikation av stora datamängder.

Visualisering av nanopartiklar

Visuellt lärande och kommunikation

Vi forskar om undervisning och lärande av naturvetenskap med visualiseringar. Vårt ämnesfokus är biologi och molekylära vetenskaper, och vi är intresserade av såväl lärande som design av visualiseringar.

Utbildning

Organisation