Visuellt lärande och kommunikation

Visualisering av nanopartiklar

Vi forskar om undervisning och lärande av naturvetenskap med visualiseringar. Vårt fokus är STEM, och vi är intresserade av såväl lärande med som design av visualiseringar. 

Vi undersöker elevers tolkning av och interaktion med visualiseringar för att lära sig om naturvetenskap såsom evolution, nanoteknik och molekylära interaktioner. Som en del i detta arbete så utvecklar vi också interaktiva digitala visualiseringar för lärande riktat till flera olika åldrar.

Vi deltar även i utvecklingsprojekt som tar fram resurser för lärare, såsom digitala undervisningsverktyg, material för lärares kollegiala lärande, och spridning av ämnesdidaktisk forskning. Visualiseringar är viktiga för att kommunicera och förstå naturvetenskapliga förklaringar av sådant som annars är svårt att föreställa sig. Ämnesinnehållet är abstrakt och komplext eftersom det handlar om strukturer och processer som är osynliga, dynamiska, och som antingen är väldigt snabba eller väldigt långsamma. Detta gör lärande och undervisning om innehållet utmanande, och visualiseringar kan leda fel om de inte tolkas på rätt sätt.

I vår forskning är vi speciellt intresserade av digitala visualiseringar såsom animationer, simuleringar och interaktiva modeller. Vår forskning sträcker sig från förskolan till högskolan och inkluderar även informellt lärande.

Enheten leds av professor Konrad Schönborn och består av medarbetare med bakgrund inom naturvetenskap, medieteknik, naturvetenskapernas didaktik, och utbildningspsykologi.

Exempel på forskning

Att följa kolets spår: Kan adaptiv visualisering underlätta systemtänkande i naturvetenskap?

Kolets kretslopp är ett viktigt innehåll i högstadiets kemi- och biologiundervisning. För att förstå hur kol cirkulerar mellan olika reservoarer, och hur människans ingrepp i detta kretslopp leder till global uppvärmning, behöver elever utveckla sitt systemtänkande. I projektet undersöker vi hur interaktion med en adaptiv visualisering av kolets kretslopp kan stödja detta lärande. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (VR 2020-05147), och Konrad Schönborn är ansvarig.

Vägar till handlingskompetens: Betydelsen av systemtänkande och ekologiska världsbilder

För att vi ska kunna uppnå en hållbar framtid behöver skolan kunna stödja utvecklingen av handlingskompetens hos elever, något som visat sig utmanande. Utveckling av systemtänkande kan vara en av nycklarna till handlingskompetens. I detta projekt undersöker vi därför kopplingarna mellan elevers systemtänkande, miljösyn och handlingskompetens i samband med gymnasiets undervisning i Naturkunskap. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (VR 2025-05724), och Gunnar Höst är ansvarig.

Övrigt

Forskarutbildning

FontD - den nationella forskarskolan för naturvetenskapernas, matematikens och teknikens didaktik ett nätverkssamarbete mellan 11 deltagande universitet i Sverige, med Linköpings universitet som värd. Jonas Hallström är koordinator och Konrad Schönborn är vetenskaplig ledare för denna forskarskola.
Besök FontD:s webbplats.

Utveckling och uppdragsverksamhet

I ett antal utvecklingsprojekt utvecklas och utvärderas digitala visuella hjälpmedel för undervisning i skolan. Vidareutbildning av lärare ingår även i dessa projekt. Projekten drivs i samarbete med IVA, NTA, KVA, Umeå universitet, Umevatoriet och Norrköpings visualiseringscenter C.

Medarbetare

Organisation

Nyheter

Senaste publikationer

2025

Marta Koc-Januchta, Gunnar Höst, Mina Mani, Måns Gezelius, Jonas Löwgren, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2025) How does adaptivity impact pupils' cognitive engagement and performance with an interactive carbon cycle learning environment?
Carl Westin, Karl Johan Klang, Jekaterina Basjuka, Gustaf Söderholm, Jonas Lundberg, Magnus Bång, Karljohan Lundin Palmerius, Supathida Boonsong, Asa Taraldsson (2025) Human-AI Teaming in the Urban Air Mobility Coordinator Work Position: A Proof-of-Concept Design ENGINEERING PSYCHOLOGY AND COGNITIVE ERGONOMICS, EPCE 2025, PT II, s. 256-275 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Donggang Jia, Alexandra Irger, Lonni Besançon, Ondcej Strnad, Deng Luo, Johanna Bjorklund, Alexandre Kouyoumdjian, Anders Ynnerman, Ivan Viola (2025) VOICE: Visual Oracle for Interaction, Conversation, and Explanation IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, Vol. 31, s. 8828-8845 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cornelia Linderoth, Mina Mani, Konrad Schönborn, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2025) Defining 'the Force' of artificial intelligence in education: exploring the future of teaching through informed speculation Learning, Media & Technology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Tino Weinkauf, Mario Romero, Lonni Besançon, Jonas Ahlstedt, Filip Berendt, Monica Billger, Karin Danielsson, Melvyn B. Davies, Helena Filipsson, Stefan Gelfgren, Andreas Kerren, Emanuel Larsson, Fabio Latino, Evelina Liliequist, Ingela Nyström, Kajsa Paulsson, Maria Podkorytova, Behnaz Pirzamanbein, Mårten Sjöström, Alexandros Sopasakis, Björn Thuresson, Jonathan Westin, Anders Ynnerman (2025) InfraVis - The Swedish Research Infrastructure for Visualization Support VisGap - The Gap between Visualization Research and Visualization Software, s. 1-8 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Fabrice Frank, Nans Florens, Gideon Meyerowitz-katz, Jerome Barriere, Eric Billy, Veronique Saada, Alexander Samuel, Jacques Robert, Lonni Besançon (2025) Correction: Raising concerns on questionable ethics approvals - a case study of 456 trials from the Institut Hospitalo-Universitaire Mediterranee Infection (vol 8, 9, 2023) RESEARCH INTEGRITY AND PEER REVIEW, Vol. 10, Artikel 7 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning