Fotografi av Katarina Sperling

Katarina Sperling

Min forskning handlar om hur AI påverkar skola och högre utbildning, både hur teknologierna introduceras och används, och vilka kunskaper som blir viktiga för lärare och elever.

AI i utbildning

Artificiell intelligens (AI) förväntas förändra många delar av samhället, skolan är inget undantag. Min forskning undersöker hur AI teknologierna introduceras och används i skola och högre utbildning, och vilka kunskaper som blir viktiga för lärare och elever.

AI lyfts ofta fram som en lösning på utmaningar som lärarbrist och ökade kunskapsskillnader mellan elevgrupper. Samtidigt väcker teknologin viktiga etiska frågor kring integritet, rättvisa och insyn i hur algoritmer fattar beslut och vem som bär ansvaret. Jag brinner för att bidra med kunskap inom detta område. Min doktorsavhandling Beyond F(AI)TH: The introduction and materialisation of artificial intelligence in schools avmystifierar AI-teknologins löften och synliggör det kompensatoriska arbete som lärare bidrar med. Jag lyfter fram dilemman som kan påverka undervisningen negativt och diskuterar hur AI förändrar lärarrollen och undervisningspraktiken. Jag pekar även på vikten att stärka lärarprofessionen med specifika kunskaper om hur AI påverkar utbildning.

Min vetenskapliga och teoretiska hemvist finns inom inom pedagogiskt arbete, utbildningsvetenskap och vetenskaps- och teknologistudier (STS) samtidigt som min nyfikenhet för mig mot att ständigt pröva nya vägar och använda mig av kreativa metoder i forskningsprocessen.

Föreläsningar och workshops

Jag föreläser flitigt om AI i skolan och AI-litteracitet, både nationellt och internationellt. Förutom presentationer vid forskningskonferenser har jag presenterat på BETT 2022 i London, hållit workshops för beslutsfattare vid School Innovation Forum i Luxemburg och är i december 2025 inbjuden keynote och workshopledare vid Seoul National University kring socio-materiell teori och AI. Mina presentationer täcker ämnen som skolans digitalisering, datadriven skolutveckling och kreativa metoder i kvalitativ forskning, med målet att engagera och väcka nyfikenhet hos en bred publik.

Pågående projekt

Jag är involverad i två forskningsprojekt om AI litteracitet finansierade av WASP-HS och Vetenskapsrådet som fokuserar på lärarutbildning respektive grundskola. Jag är också engagerad i arbetet kring AIST-labbet – Artificial Intelligence, Simulation and Teaching Laboratory – en mötesplats för forskning, utbildning och samverkan kring AI i undervisning.

Publikationer

2025

Katarina Sperling, Linnéa Stenliden, Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz (2025) Perspectives on AI literacy in Middle School Classrooms: An Integrative Review Postdigital Science and Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Linda Mannila, Jonas Hallström, Charlotta Nordlöf, Fredrik Heintz, Katarina Sperling, Linnéa Stenliden (2025) Framing AI Literacy for K-12 Education: Insights from Multi-Perspective and International Stakeholders ACE '25: Proceedings of the 27th Australasian Computing Education Conference, s. 85-94 (Konferensbidrag) Vidare till DOI

2024

Katarina Sperling (2024) BEYOND F(AI)TH: Hur artificiell intelligens introduceras och materialiseras i skolan
Katarina Sperling (2024) The fading of f(AI)th: Tracing the technological promises of a wellbeing app in K-12 education Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 14th International Conference MIS4TEL 2024, s. 103-115 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Linnéa Stenliden, Katarina Sperling (2024) Breaking the Magic of Automation and Augmentation in Swedish Classrooms Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 10, s. 15-32 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskningsprojekt

Nyheter

Organisation