AI lyfts ofta fram som en lösning på utmaningar som lärarbrist och ökade kunskapsskillnader mellan elevgrupper. Samtidigt väcker teknologin viktiga etiska frågor kring integritet, rättvisa och insyn i hur algoritmer fattar beslut och vem som bär ansvaret. Jag brinner för att bidra med kunskap inom detta område. Min doktorsavhandling Beyond F(AI)TH: The introduction and materialisation of artificial intelligence in schools avmystifierar AI-teknologins löften och synliggör det kompensatoriska arbete som lärare bidrar med. Jag lyfter fram dilemman som kan påverka undervisningen negativt och diskuterar hur AI förändrar lärarrollen och undervisningspraktiken. Jag pekar även på vikten att stärka lärarprofessionen med specifika kunskaper om hur AI påverkar utbildning.
Min vetenskapliga och teoretiska hemvist finns inom inom pedagogiskt arbete, utbildningsvetenskap och vetenskaps- och teknologistudier (STS) samtidigt som min nyfikenhet för mig mot att ständigt pröva nya vägar och använda mig av kreativa metoder i forskningsprocessen.
Föreläsningar och workshops
Jag föreläser flitigt om AI i skolan och AI-litteracitet, både nationellt och internationellt. Förutom presentationer vid forskningskonferenser har jag presenterat på BETT 2022 i London, hållit workshops för beslutsfattare vid School Innovation Forum i Luxemburg och är i december 2025 inbjuden keynote och workshopledare vid Seoul National University kring socio-materiell teori och AI. Mina presentationer täcker ämnen som skolans digitalisering, datadriven skolutveckling och kreativa metoder i kvalitativ forskning, med målet att engagera och väcka nyfikenhet hos en bred publik.
Pågående projekt
Jag är involverad i två forskningsprojekt om AI litteracitet finansierade av WASP-HS och Vetenskapsrådet som fokuserar på lärarutbildning respektive grundskola. Jag är också engagerad i arbetet kring AIST-labbet – Artificial Intelligence, Simulation and Teaching Laboratory – en mötesplats för forskning, utbildning och samverkan kring AI i undervisning.