Min pågående forskning handlar om och hur det är möjligt att tillgodose rätten till utbildning för elever som av olika skäl inte kan eller förmår vara på plats i skolan och dess undervisning. Att använda en AV1-robot är ett av de sätt som provas för elever med problematisk skolfrånvaro, det vill säga frånvaro som riskerar deras möjligheter att uppnå skolans kunskapskrav. Tanken är att ett digitalt deltagande via AV1-roboten i skolans utbildning, ska underlätta elevens väg tillbaka till skolan. Hur lärare didaktiskt designar sin undervisning när en AV1-robot är på plats i klassrummet och en elev deltar digitalt via den är en av de frågor som behandlas. Ytterligare studie handlar om elevers upplevelser av att delta i klassrumsundervisning via en AV1-robot och hur det kan bidra till ett närmande till eller fjärmande från skolans fysiska miljö.
Undervisning
Jag är sedan 2010-talet verksam lärare inom UK-kurser och SO-kurser inom framför allt Grundlärarprogrammet. Frågor gällande demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling är områden som min undervisning framför allt kretsar kring. Jag är också handledare för examensarbeten inom förskollärarprogrammet (inklusive uppdragsutbildningen), grundlärarprogrammet, specialpedagogprogrammet samt inom mastersprogrammet i pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande.