Nuvarande projekt
Förbättra skolor - men hur?
I projektet Förbättra skolor - men hur? studerar vi lokala och regionala insatser för att förbättra skolresultat och skapa en mer likvärdig utbildning. Projektet använder en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder och består av två delprojekt: ett med fokus på landsbygds-specifika utmaningar, och ett annat med fokus på marginaliserade områden i större tätorter och städer.
I fokus är två olika typer av åtgärder för att stärka skolors kompensatoriska kapacitet: centralt initierade insatser, respektive lokala initiativ från engagerad skolpersonal eller civilsamhällesorganisationer. I nuläget finns ytterst lite systematisk kunskap om dessa olika åtgärder, och deras effekter. Mot denna bakgrund syftar projektet till att studera hur förbättringsåtgärder för skolor med låga utbildningsresultat genomförs, samt på vilket sätt och i vilken utsträckning de främjar elevernas kunskapsutveckling och ger mer jämlika uppväxtchanser.
Fler forskningsprojekt
Utöver detta forskar jag också om vägar ut på arbetsmarknaden för gymnasieavhoppare, samt om könsnormer och arbetsliv. Genomgående för de olika projekten är ett fokus på multipla former av ojämlikheter - framförallt relaterade till kön, migrationsbakgrund, yrkesposition, och utbildningsnivå - samt hur dessa ojämlikheter återskapas eller förändras i olika sammanhang.
Tidigare projekt
I mitt avhandlingsprojekt undersökte jag skillnader i skolresultat och på arbetsmarknaden mellan unga svenskar med respektive utan invandrarbakgrund, utifrån teorier om socialt kapital, slutenhet och stratifiering. Mitt fokus var på möjligheten att sociala nätverk kan fungera mer eller mindre väl i överföringen av resurser och andra fördelar, och att de således ger olika utdelning för olika personer beroende på etnicitet, hudfärg, kön och socioekonomisk bakgrund.
Under 2015 arbetade jag också med ett projekt för Myndigheten för Kulturanalys där vi studerade representation av personer med utländsk bakgrund och könsfördelning i svenska kulturinstitutioner. Jag har tidigare studerat IMER vid Södertörns Högskola, och blev klar med min Magisteruppsats i Sociologi i början av 2014.