Min forskning rör sig inom det ämnesdidaktiska fältet, där jag bland annat undersöker människors möten med det förflutna samt hur specifika kunskaper används för att fostra elever i skolan. Syftet är att undersöka hur skolans kunskaps- och värdeuppdrag integreras i ämnesundervisningen och vilken funktion det förflutna fyller i skolan under 2020-talet.
Forskningen fokuserar på samhällsorienterade ämnen i svenska mellanstadieskolor och deras roll i att forma elevers identiteter och värderingar. Med en etnografisk ansats, som inkluderar klassrumsobservationer och intervjuer med både lärare och elever, undersöker jag hur undervisningen både förmedlar och ifrågasätter nationalistiska ideologier.
Ett centralt tema i studierna är att förstå hur skolan genom sin undervisning bidrar till att forma elevernas syn på demokrati och samhällsansvar. Genom att analysera de värdediskussioner som uppstår i klassrummet, ger min forskning insikter i hur lärare använder historiska och nutida exempel för att illustrera och problematisera begrepp och frågor runt svenskhet, lika-värde och rättvisa.
Undervisning
Jag undervisar i historia, kulturarv och religion inom lärarprogram och på fristående kurser, samt handleder studenter på grundläggande och avancerad nivå.