22 mars 2022

Forskare från LiU och på andra håll i Sverige, tillsammans med inbjudna internationella forskare, kommer att hålla föredrag med fokus på ett brett spektrum av ämnen kring vetenskap, medicin och teknik. Att nätverka, interagera och dela idéer med gamla och nya kollegor är några av de aktiviteter som förväntas under WCMM-symposiet, 21-22 april 2022.

Mingelbild från Hus 511, Campus US.
WCMM Symposium 2022 äger rum 21-22 april i Hugo Theorellsalen på Campus US. Det kommer även vara möjligt att följa evenemanget online. Bilden ovan är från ett tidigare forskarmöte på Campus US.

Efter två år av uppskjutna symposier 2020 och 2021 har möjligheten till ett fysiskt möte äntligen kommit.

"Eftersom en stor prioritet har varit att introducera Linköping för våra inbjudna talare, kunde vi bara effektivt göra det genom att fysiskt ta dem hit", säger Antonios Pantazis och Walker Jackson, båda WCMM Fellows vid LiU och arrangörer av evenemanget.

"Trots framstegen inom virtuella möten kan de inte matcha fysiska möten när det handlar om att nätverka, interagera och dela idéer med kollegor. Naturligtvis kommer delar av symposiet att finnas tillgängliga för att delta online.”, förklarar Antonios och Walker.

Två sammanfogade bilder med porträtt av Antonios Pantazis och Walker Jackson.Antonios Pantazis och Walker Jackson, båda WCMM Fellows vid LiU och arrangörer av evenemanget.

Det fjärde WCMM-symposiet i ordningen äger rum den 21-22 april 2022. Tvådagarsevenemanget anordnas i Hugo Theorellsalen på Campus US.

En talare som kommer att närvara vid symposiet på plats är Sara Liin, universitetslektor och docent vid LiU.

Foto Emma Busk WinquistSara Liin kommer att hålla en föreläsning på årets WCMM Symposium.

- Jag tycker att det är inspirerande och utvecklande med forskarmöten över ämnes- och fakultetsgränserna. WCMM-symposiet är ett utmärkt sådant tillfälle. Jag ser fram emot det engagerade myllret som uppstår när forskare möts fysiskt. Jag ser även fram emot intressanta föredrag och kanske idéer om nya metoder och tekniker att överväga, säger Sara och fortsätter.

- Jag tycker att programmet ser ut att innehålla en fin blandning av interna och externa talare. Jag ser särskilt fram mot att lyssna på föredraget av Stephan Pless. Vi forskar i samma fält och han är en av mina förebilder.

Öka medvetenheten om WCMM-LiU

Dagarna är uppdelade i tre pass. Dag ett, den 21 april, heter den första sessionen "From Molecules to Behavior". Under dag två, fredagen den 22 april, finns det två sessioner betitlade “Cutting Edge of Research and Technology in the Life Sciences and Medicine” och “Cell Signaling and Reprogramming”.

Varför anordnar ni ett WCMM Symposium?
"Vårt främsta mål är att öka medvetenheten om vårt center, både inom och utanför LiU; och att öka medvetenheten om vårt universitet, till inbjudna talare från andra håll i Sverige eller Europa", förklarar Antonios och Walker.

Kan ni kommentera programmet?
"Våra inbjudna talare utanför WCMM är ledande inom sina områden, eller forskningsledare på uppgång som redan har stort inflytande. Vi valde talare inom WCMM som nyligen anställts eller på annat sätt inte hade presenterats under de senaste symposierna."

Vad kan man förvänta sig att få ut av dessa två dagar?
"Presentationer från ett brett urval av ämnen – centrerat på neurovetenskap och utveckling, men också spetsforskning och teknologi inom medicin, vårt centers avgörande princip. Det kommer att finnas en postersession för registrerade trainees. Chanserna till nätverkande kommer att ske över lunch, middag och – naturligtvis – fika!"

Varför ska man delta i WCMM Symposium 2022?
"Att fördjupa sig i det allra senaste inom neurovetenskap, utveckling och banbrytande spetskunskap inom vetenskap och teknik - samtidigt som du delar med dig av din egen forskning! Samt att interagera med gamla kollegor och träffa nya."

• 21-22 april
  • Föreläsningssal Hugo Theorell, Campus US och online
  • Anmälan är öppen till 16 april
  • Posterpresentation (deadline för abstrakt och titel 6 april)