En nationell utbildningsmodul för lärare som önskar stöd i att utforma och genomföra undervisning som är baserad på att studenter arbetar i mindre grupper.

Lärande i grupp är en vanlig del av många högre utbildningar. Men att forma denna typ av undervisning på ett sätt som verkligen stödjer studenternas lärande kan vara krävande för läraren. DPersoner sitter i grupp och diskuterar.enna modul syftar till att stödja deltagarna i att skapa välfungerande grupper i undervisningen så att studenternas lärande stöds. Den ger lärare möjlighet till stöd i att utforma och genomföra undervisning som är baserad på att studenter arbetar i mindre grupper.

Modulen vänder sig till alla lärare i högre utbildning som använder, eller är intresserad av att använda, grupper i sin undervisning. Deltagarna förväntas ha genomgått grundläggande högskolepedagogik motsvarande minst 80 timmar (3 hp). Modulen genomförs som ett samarbete mellan flera lärosäten i landet, med Didacticum vid LiU som nav. Varje lärosäte som kan erbjuda en facilitator kan erbjuda lärare från lärosätet plats på modulen (upp till sex stycken). Ett visst antal platser erbjuds även till deltagare från lärosäten som ej ingår i samarbetet. Välkommen att anmäla ditt intresse!
Andra högskolepedagogiska kurser har mest varit att bocka av det som måste göras. Detta är första gången jag gått en sådan kurs där jag direkt haft användning av det jag lärt mig
Deltagare efter pilotomgången 2024/2025

Så fungerar utbildningen

Modulens innehåll

Modulen använder begreppet facilitera för att tydliggöra att rollen handlar om att underlätta studenternas lärande. Kursen är indelad i sex teman:

  • Pedagogiska motiv för att använda grupper i undervisningen och olika ramverk för detta
  • Gruppdynamik, gruppers utveckling och individens olika roller i gruppen
  • Kommunikation i grupper
  • Konflikter i grupper och konflikthantering
  • Facilitering och facilitatorns roll
  • Att fortsätta utvecklas som facilitator

I modulen diskuteras digitaliseringens påverkan och möjligheter för väl fungerade lärande i grupp. På samma sätt behandlas bedömning av individer, sammansättning av grupper och utveckling av kritiskt tänkande i relation till respektive tema.

Undervisnings- och arbetsformer

Den pedagogiska formen för modulen är baserad på ramverket problembaserat lärande. Det innebär att deltagarna fördelas i grupper om sex till åtta personer. Dessa grupper styr sitt eget lärande inom ramen för de teman som ingår i modulen. Grupperna träffas regelbundet synkront och samarbetar också asynkront mellan dessa tillfällen. Gruppen har en facilitator som stöd i arbetet.

Gruppens arbete, som är kärnan i modulen, kompletteras med inledande och avslutande webbinarier, där alla deltagare träffas och diskuterar temat. Utöver PBL kommer de avslutande webbinarierna att exemplifiera andra pedagogiska ramverk, som utgår från grupper. Efter avslutad modul skall deltagaren ha vidareutvecklat sin beredskap att facilitera lärande i studentgrupper i olika situationer i syfte att lärandet underlättas för de enskilda studenterna.

Modulen genomförs helt online. För närvarande används Microsoft Teams som plattform.

Utbildningstillfälle 2025/2026

Sista anmälningsdag: 1 oktober 2025
Kostnad: Modulen är avgiftsfri
Plats: Online/distans 

Anmäl ditt intresse här

Utbildningsdagar

Det centrala i modulen är gruppens arbete. Tider för möten, utöver de inledande samt avslutande webbinarierna, bestäms inom gruppen.

Webbinarier
  • 17 november kl. 10.00-12.00
    Introduktion till kursen
  • 25 november kl. 13.00-15.00
    Använda grupper i undervisning (1)
  • 12 december kl. 13.00-15.00
    Använda grupper i undervisning (2)
  • 12 januari kl. 10.00-12.00
    Gruppdynamik (1)
  • 30 januari kl. 10.00-12.00
    Gruppdynamik (2)
  • 3 februari kl. 10.00-12.00
    Kommunikation i grupper (1)
  • 13 februari kl. 10.00-12.00
    Kommunikation i grupper (2)
  • 17 februari kl. 10.00-12.00
    Konflikter i grupper och konflikthantering (1)
  • 6 mars kl. 10.00-12.00
    Konflikter i grupper och konflikthantering (2)
  • 10 mars kl. 10.00-12.00
    Facilitering (1)
  • 10 april kl. 10.00-12.00
    Facilitering (2)
  • 24 april kl. 10.00-12.00
    Fortsatt utveckling

Organisation