Didacticum (DID)

Vår uppgift är att på ett kreativt och innovativt sätt bidra till en pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Bild på studenthuset på LiU.Bild på studenthuset på LiU. Foto: Magnus Johansson

Enligt Linköpings universitets strategi ska universitetet attrahera och examinera eftertraktade studenter och doktorander.

För att kunna erbjuda utbildningar av högsta kvalitet behöver universitetets lärare kontinuerlig kompetensutveckling. Vi på Didacticum erbjuder denna kompetensutveckling i form av exempelvis kurser, seminarium och workshops. Tanken är att lärarna ska utvecklas och lära sig nya sätt att bedriva utbildning och examination i olika lärmiljöer.

Didacticum är ett pedagogiskt centrum som är inrättat av rektor. Här arbetar pedagogiska utvecklare och annan personal som är inlånade från hela universitetet och tillsammans ska vi på ett kreativt och innovativt sätt driva och bidra till en pedagogisk och didaktisk utveckling av universitetets utbildning och undervisning.

Vår verksamhet ska syfta till kompetensutveckling av såväl enskilda medarbetare som grupper av anställda och ska komplettera det utvecklingsarbete som bedrivs inom fakulteter och institutioner.

Aktuellt på Didacticum

Kurser på Didacticum

Didacticums blogg

Genom Didacticums blogg kan du lära dig mer om pedagogiska frågor som rör högre utbildning. Här hittar du tips, omvärldsbevakning och texter författade av oss som är verksamma på Didacticum. Just nu skriver vi mycket om AI i högre utbildning.

02 sep, 2024

Skärmtid, pärmtid…och digitala klyftor

I somras besökte jag en nöjespark med familjen. Nöjesparken var verkligen i molnet! Det fanns en app, det skulle scannas qr-koder, betalning via Swish eller ännu en betaltjänst där bank-id behövdes. Det gick inte att gå in i restaurangerna och beställa mat genom att prata med en fysisk person, utan det skulle också göras via …
Läs inlägget : Skärmtid, pärmtid…och digitala klyftor
27 aug, 2024

AI i lästräningens tjänst – test av Copilot, Immersive reader och Reading Coach

Människan och AI, det är tillsammans nya möjligheter dyker upp sa en klok föreläsare. Det försöker jag anamma, men jag vet inte alltid hur det ska ta sig uttryck i mitt arbete som pedagogisk utvecklare med intresse för digitalisering, utbildningsdesign och inkluderingsfrågor. Det bästa vore förstås att baka ihop alltihopa – att låta digitala verktyg …
Läs inlägget : AI i lästräningens tjänst – test av Copilot, Immersive reader och Reading Coach
19 aug, 2024

10 år i Didacticums kostym

För 10 år sen arbetade jag fortfarande i det som kallades för IKT-studion. En resurs som stöttade lärarutbildningarna och filosofiska fakulteten med IKT: både personella och fysiska resurser. Det började dock bli rätt tydligt att många universitetslärare såg stora utmaningar i den digitala utvecklingen i relation till sitt utbildningsuppdrag. Vi mötte många kursansvariga som såg …
Läs inlägget : 10 år i Didacticums kostym

Nätverk där Didacticum deltar

Didacticum ingår i olika nationella och internationella nätverk. Syftet är att bevaka aktuella frågor och samarbeta med andra universitet. Här listas några av nätverken. 

  • Swednet - Svenskt nätverk för pedagogisk utveckling inom högre utbildning: en förening för pedagogiska utvecklare inom högre utbildning
  • Include: arbetar för breddad rekrytering och breddat deltagande, genomströmning, mångfald och likabehandling inom högre utbildning
  • PBL - Problembaserat lärande: med syfte att utveckla och utbyta erfarenheter om PBL
  • ITHU - IT i högre utbildning: ett professionsnätverk för IT-pedagoger i högre utbildning
  • HU2: för högre utbildning för hållbar utveckling
  • Rum för lärande: följer och informerar om utvecklingen kring modern pedagogik och betydelsen av den fysiska miljön för lärandet
  • ESPLAT - European Society for Psychology Learning and Teaching: stödjer lärare och forskning inom psykologi-lärande och undervisning och bidrar till kunskap om psykologiska aspekter av lärande

Pedagogikdagen – en konferens inom pedagogik och didaktik

Nyheter om Didacticum & pedagogik

Sophia Jarlgård, Julia Lindgren-King och Simon Eriksson, vinnare av Årets examensarbete 2024.

13 november 2024

Uppsatser om teknikundervisning i förskolan och lärande om naturligt urval på högstadiet

Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King har studerat könsskillnader i hur barn tar sig an en konstruktionsuppgift i förskolans teknikundervisning. Simon Eriksson har utvecklat en undervisningssekvens om naturligt urval för årskurs 9.

Flicka läser bok.

29 oktober 2024

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Jonna Larsson.

21 oktober 2024

Utforskande läsning väcker barns nyfikenhet för naturvetenskap

Jonna Larsson har med forskarkollegor, förskollärare och lärare utvecklat en modell där barns frågor om naturvetenskap väcks med stöd av bilderböcker. Hon beskriver att arbetet förändrade lärarnas syn på ämnet från svårt till kreativt och spännande.

Kontakta Didacticum

Medarbetare vid Didacticum

Didacticums nyhetsbrev