Klara Knutsson tog examen från Möbelsnickeriprogrammet 2021. Hon är nu verksam som konstnär och möbelsnickare och arbetar med tekniken intarsia.

Porträtt av Klara Knutsson Foto Johan Linnander

Vad jobbar du med?

Jag jobbar som konstnär och hantverkare. I början på 2022 startade jag egen verksamhet och ganska snart kunde jag ägna mig åt det på heltid. Jag hyr ateljé i Wip:sthlm som ligger i Västberga utanför Stockholm.

Vad gör du, beskriv ditt arbete!

Under min tid som student fastnade jag för tekniken intarsia. Det ger mig möjlighet att kombinera mina två stora intressen; det för trähantverk och det för bildkonst. Intarsian är ett väldigt nischat hantverk men trots det har jag spridning i mina uppdrag vilket är både kul och överraskande. Vid sidan av egna projekt gör jag mindre uppdrag för privatpersoner, till exempel porträtt som jag skapar efter fotografier.

Berätta om dina utställningar!

Porträtt av Johanna Carlsson och Klara Knutsson Johanna Carlsson och Klara Knutsson i Borlänge konsthall. Foto Ulf Engstrom Mitt examensarbete blev utvalt i tävlingen Ung Svensk Form och 2021 visades tre av mina intarsiatavlor på Liljevalchs Vårsalong. Efter det har jag haft en separatutställning på Hemslöjden i Linköping och två utställningar i Dalarna. När jag tilldelades Sven Olof Andersson-stipendium fick jag möjlighet att ställa ut på Borlänge konsthall. Det var en samlingsutställning som visade verk i olika stilar med intarsian som röd tråd. Utställningen i Falun visar nya intarsiaverk där jag utforskat ljus och skugga.

Hur fungerar dynamiken mellan hantverket och det konstnärliga?

Det går inte att säga att jag jobbar som antingen konstnär eller hantverkare. Det är både och, jag gillar båda delarna väldigt mycket. När jag tänker ut egna verk går det inte att separera det konstnärliga från det hantverksmässiga. Jag får ofta idéer utifrån tekniken vilket kan leda till motiv och hantverket kommer alltid in tidigt i processen.

Vad är det viktigaste du har med dig från utbildningen på Malmstens?

En grundförståelse för hantverk och vad det kan vara. Att hantverk kan vara så mycket, den förståelsen och inspirationen är det viktigaste jag har med mig.

Vad var det bästa med utbildningen på Malmstens?

Det jag tycker är roligt med Malmstens som plats är blandningen av design, hantverk och konst. I många kurser valde jag ett mer konstnärligt sätt att tolka uppgifterna. Lärarna i de konstnärliga ämnena var fantastiska och jag fick utlopp för mitt konstintresse.

Möbelsnickeriprogrammet är ganska brett, man blir en superskicklig och noggrann snickare men det finns mer att utforska. Man ska inte vara rädd för att nörda ner sig!

Vad hade du för förkunskaper när du sökte till Malmstens?

Jag har gått en hantverksutbildning på Grimslövs folkhögskola där jag testade olika hantverk och sedan ett år på Grebbestads folkhögskola.

Var gjorde du din praktik?

Jag praktiserade på Kungliga Operan i Stockholm, jag var intresserad av dekorsnickeri och ville se den världen. Det var lite strategiskt, jag kände på mig att jag skulle trivas. Efter examen arbetade jag som dekorsnickare på Operan.

Kandidatprogram i möbelsnickeri