Elsa Torell-Nordgren tog examen från Möbeltapetseringsprogrammet 2019. Nu driver hon egen verksamhet och delar en möbeltapetserarverkstad på Södermalm i Stockholm.

Elsa Torell-Nordgren alumnporträttElsa Torell-Nordgren, alumn från möbeltapetseringsprogrammet.

Vad jobbar du med?

Jag startade egen verksamhet efter att ha tagit examen på Malmstens. Till en början hyrde jag in mig i en verkstad där jag senare träffade Stina Eriksson som också har examen från Möbeltapetseringsprogrammet. Efter en tid bestämde vi oss för att hitta en egen lokal och dela verkstad. Nu delar vi verkstad på Södermalm i Stockholm, som vi tog över den när den tidigare ägaren gick i pension i april 2021. Stina och jag har våra egna företag och våra "egna kunder" men gör ofta större jobb ihop och delar på de kunder som kommer som drop-in i verkstaden. Att ha Stina som bollplank är guld värt!

Vad gör du, beskriv ditt arbete!

Jag jobbar med att klä om möbler, vi har uppdrag från både privata kunder och offentlig miljö. Mitt arbete omfattar även produktutveckling och en del nyproduktion som jag gör tillsammans med formgivare, arkitekter eller studenter som behöver bollplank i sin process. Min roll är att vara både rådgivare och utförare. När en designer ritat en möbel pratar vi bland annat om hur den behöver utformas för att möbeln ska kunna kläs på ett bra sätt.

Vad är det viktigaste du har med dig från utbildningen på Malmstens?

Hur viktigt det är att samarbeta över gränserna! Jag samarbetade med studenter på programmen i Möbeldesign och Möbelsnickeri under hela min studietid och önskar att jag hade gjort det ännu mer! Även efter utbildningen har jag fortsatt samarbeta med gamla och nya malmstenare. Och det är något jag håller fast vid, att våga göra saker tillsammans och knyta kontakter. Jag månade om att ta tillvara på alla möjligheter som bjöds i Malmstens verkstäder där jag lärde mig använda nya verktyg. Det praktiska och det teoretiska i studierna kompletterade varandra, kurserna i stil- och designhistoria till exempel, det är en fördel att veta när en stol är tillverkad.

Malmstens erbjuder en jätterolig studiemiljö och jag hade verkligen kul som student! Det var högt i tak och finns så mycket kunskap, både hos lärare och studenter.

Vad hade du för förkunskaper när du sökte till Malmstens?

Jag gick en kvällskurs i möbeltapetsering på Folkuniversitetet i Stockholm innan jag sökte till Malmstens.

Var gjorde du din praktik?

Jag praktiserade en månad hos en möbeltapetserare och efter examen hyrde jag in mig i samma verkstad. Det var superbra och gav mig bland annat förståelse för att man måste jobba på och bli färdig i tid.

Kände du dig rustad för yrkeslivet efter din examen?

Både och! Jag kände mig relativt rustad för yrkeslivet men en längre praktikperiod hade absolut varit positivt. I början kände jag mig som "ny på jobbet" men att börja jobba på riktigt gjorde att jag förstod att det bara var att sätta igång. Att kunskapen faktiskt fanns där.

Vad är det roligaste med ditt yrke som möbeltapetserare?

Det är den ständiga problemlösningen och att få arbeta med händerna. Arbetet är så varierande, ibland har vi större uppdrag och jobbar mer som ett maskineri när vi ska klä 100 likadana sitsar, nästa vecka kan det handla om att arbeta med en unik stilmöbel. Den ena dagen är aldrig den andra lik och det passar mig!

Kandidatprogram i möbeltapetsering