Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 18
träffar
Laddar resultat
Disputation inom pedagogiskt arbete: Pontus Larsen
Pontus Larsen, doktorand i pedagogiskt arbetet vid Institutionen för kultur och samhälle, försvarar sin doktorsavhandling “Skola, historia och fostran: Nationell identitet, värdegrundsarbete och presentism i mellanstadiets...
Disputation inom historia: Sofie Lindeberg
Sofie Lindeberg, vid Institutionen för kultur och samhälle, försvarar sin doktorsavhandling ”Pälsbranchen som lokalt kulturarv – Kulturarvsskapande processer i Tranås 1938-2025”. Opponent är professor Johan Samuelsson, Karlstad universitet.
Medarbetare
Visa alla
Apokalyptiska föreställningar från biblisk tid till nutid
LiU-hubben för apokalyptiska och postapokalyptiska föreställningar en tvärvetenskaplig mötesplats för forskare vid LiU som är intresserade av hur den apokalyptiska traditionen återspeglas i samtida politik, media, konst och vardagsliv.
Entangled Media Histories (EMHIS)
EMHIS är ett internationellt forskningsnätverk. I nätverket ingår ca 50 forskare från hela Europa.
Skolbarn relaterar till historiska platser
Syftet med projektet är att undersöka hur kulturarvsmiljöer används i skolans undervisning, med fokus på barnens perspektiv.
Den lokalhistoriska forskningens former och funktioner
Lokalhistoria produceras både av forskare inom akademien och av utomakademiska aktörer till exempel inom hembygdsrörelsen. Därmed präglas lokalhistorier av olika intressen.
Från kvartersgäng till stadsdelsklubb
Föreningslivet och inte minst idrottsföreningarna kan ses som en mycket viktig del av det moderna svenska samhället. I studien används en idrottsförening, LBK Gottfridsberg, som prisma för att diskutera livet i Linköping, från 1930-talet och framåt.
Forskningsmiljön Historiska studier
Hur har människor tänkt, känt och agerat genom historien? Hur har tankar omsatts i handlingar, texter, bilder och artefakter, samt hur förstås och brukas dessa idag? Vår forskning rör människan som meningsskapande varelse i ett historiskt perspektiv.
Arvet efter folkskolan
Sveriges skolmuseer skapades för att bevara äldre tiders skola och undervisning, framför allt sekelskiftets folkskolor. När eldsjälarna som arbetar med dessa skolhistoriska samlingar försvinner, ställs frågan om skolmuseernas framtid på sin spets.
Den framtidsberedda medborgaren
Forskning om de pedagogiska försöken som pågick mellan 1970-2000 om att instifta framtidsberedskap och fredsberedskap som grundskoleämnen, Samt begreppens vidare cirkulation i svensk offentlighet och kultur.