Arvet efter folkskolan

Oilka äldre hjälpmedel som användes i skolan förr.
Föremål från Eriksbergs museum i Tranås. Fotograf: Sofie Lindeberg

Runt omkring i Sverige finns det olika typer av skolmuseer som en gång i tiden skapades för att bevara äldre tiders skola och undervisning, framför allt sekelskiftets folkskolor. När de eldsjälar som tidigare arbetat för att bevara och ta hand om dessa skolhistoriska samlingar försvinner, ställs frågan om skolmuseernas framtid på sin spets.

Under andra delen av 1900-talet ökade intresset för att bevara skolans materiella kultur – föremål som skolbänkar, skolplanscher, läroböcker, griffeltavlor, väggkartor och kritor, allt som påminde om klassrummet från förr. På lokala skolmuseer har dessa artefakter inte bara bevarats, utan på sina ställen också fått nytt liv i utställningar som genom lokala skolors besök kopplar samman dåtidens skola med nuets. Vi är särskilt intresserade av de symboliska värden som dessa lämningar bär på och hur de påverkar vår uppfattning om skolan som institution nu och då.

Genom att undersöka skolmuseerna i Östergötland kommer vi att bygga upp kunskap om hur skolmuseerna startat, hur deras samlingar och utställningar har byggts upp, den pedagogiska och kulturhistoriska verksamheten som bedrivits i dem, och hur de idag tas om hand. Det finns begränsad kunskap om skolmuseer i Sverige. Vår studie av Östergötlands museer kommer att fungera som utgångspunkt för en bredare studie av skolmuseer som fenomen i den svenska utbildnings- och minneskulturen.

Projektet pågår under 2025 och finansieras av Olof Skoglunds stiftelse och Centrum för lokalhistoria vid Linköpings universitet.

Projektgrupp

Relaterad information