Som LiU-student eller LiU-anställd har du tillgång till bibliotekets e-resurser dygnet runt. Här hittar du information om hur du loggar in och får tillgång till artiklar, e-böcker och databaser.

Åtkomst av e-resurser hemifrån

Bibliotekets e-resurser nås via söktjänsten UniSearch eller någon av våra databaser.

Studenter och anställda vid Linköpings universitet kommer åt bibliotekets e-resurser utanför LiU:s nätverk genom att logga in med sitt LiU-ID. När du klickat på länken till en specifik e-resurs får du upp en ruta där du uppmanas att logga in. Det är där du fyller i ditt LiU-ID och lösenord.

LiU-ID:t består av de första bokstäverna i ditt förnamn, följt av de första bokstäverna i ditt efternamn, plus en sifferkombination. Exempelvis:
jambo007

UniSearch

Databaslista

Åtkomst med tillägg i webbläsaren

Ett alternativ till att logga in med LiU-ID för att komma åt bibliotekets e-resurser utanför campus är att installera något av följande tillägg i din webbläsare.

När du har hittat en resurs som du vill komma åt klickar du på tillägget, så laddas sidan om via bibliotekets proxytjänst. Ibland måste du ladda om sidan själv.

• Installera EZProxy Redirect
  • Högerklicka på bokikonen som dyker upp intill adressfältet i Chrome och välj "Alternativ"
  • Välj "Linköping University" i menyn "Select School"

• Installera EZProxy Redirect Foxified
  • Gå in i menyn "Tillägg" i Firefox och välj "Inställningar" för EZProxy EZProxy Redirect Foxified
  • Välj "Linköping University" i menyn "Select School"

Vanliga frågor om e-resurser

Hur tar jag reda på vilka e-resurser som finns i fulltext?

När du har hittat en artikel eller något annat elektroniskt material i någon av bibliotekets databaser kontrollerar du om det finns tillgängligt via biblioteket genom att klicka på knappen "LiU Full Text":

Image of LiU full text

Knappen finns i anslutning till sökträfflistan eller artikelns abstract. Ibland är det endast en länk med texten "LiU Full Text". I bibliotekets söktjänst UniSearch hittar du fulltextlänken under "Åtkomstalternativ".

Jag är ny student vid LiU. Vad måste jag göra för att få tillgång till bibliotekets e-resurser?

Du måste vara registrerad på dina kurser innan du kan komma åt bibliotekets e-resurser. Se till att du gått igenom alla steg i Checklista för dig som är ny student. Därefter behöver du vänta cirka ett dygn innan det fungerar att logga in till bibliotekets e-resurser med ditt LiU-ID.

Kan jag komma åt bibliotekets e-resurser med hjälp av VPN?

Anställda vid Linköpings universitet kan använda VPN-tjänsten FortiClient och har då per automatik tillgång till bibliotekets e-resurser utanför campus. Detta gäller inte studenter.

Om du använder någon annan VPN-tjänst behöver du logga in enligt något av de ovan beskrivna sätten.

Det fungerar inte att komma åt e-resurser, trots att jag ska ha tillgång. Vad ska jag göra?

Om det inte fungerar att komma åt e-resurser kan du försöka med följande:

• Rensa cacheminne och webbhistorik i webbläsaren
  • Testa en annan webbläsare

Om det inte fungerar eller om du har frågor så kan du kontakta oss via e-post: biblioteket@liu.se.

Hur gör jag för att rensa cache och webbhistorik i min webbläsare?

Här hittar du instruktioner för hur du rensar cache och webbhistorik i olika webbläsare. När du gjort ändringen enligt instruktion behöver du stänga ner och starta om din webbläsare.

Microsoft Edge

Visa och ta bort webbhistorik i Microsoft Edge

Rensa webbinformation

Mozilla Firefox

Rensa kakor och webbplatsdata i Firefox

Rensa surfhistoriken i Safari på datorn

Hur kommer jag åt bibliotekets e-resurser om jag inte är student eller anställd vid LiU?

Om du inte är student eller anställd vid LiU har du tillgång till så gott som samtliga bibliotekets e-resurser, men endast på plats i biblioteket. Du kan låna ett smartcard i biblioteksdisken med vilket du kan logga in på ett antal utvalda datorer. För att låna ett smartcard behöver du ha ett bibliotekskort från Linköping universitetsbibliotek.
Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill felanmäla någon av våra e-resurser är du välkommen att höra av dig till:
biblioteket@liu.se

Det digitala biblioteket - en film om hur du kommer åt e-resurser

Det digitala biblioteket

I den här filmen får du veta mer om hur du får tillgång till bibliotekets e-resurser hemifrån.

Tjänster online

Sidansvarig: Linköpings universitetsbibliotek, biblioteket@liu.se