11 oktober 2016

Forskare vid LiU startar nu ett nära samarbete med hydraulikklustret i Hudiksvall, ett kluster av små och stora innovativa företag i teknikens framkant. Studenter bjöds in till träff med föredrag, testkörning och öl.
Hudiksvalls hydraulikkluster på besökFoto: Magnus SethsonSvensk hydraulikindustri ligger långt framme internationellt, det handlar om storföretag som exempelvis Volvo CE, Atlas Copco och Hiab, men också om ett antal små innovativa företag i absoluta framkanten. De flesta av dem finns i Hudiksvall där Hudiksvalls hydraulikkluster nu beslutat finansiera en LiU-forskare på deltid för att få tillgång till de senaste forskningsrönen.

– I en stad med 15 000 invånare har vi i hydraulikklustret totalt 1500 anställda. Var och en av företagen kan inte ha en doktor anställd, men tillsammans kan vi knyta våra bolag närmare forskningen och LiU. Var för sig är vi små, men tillsammans är vi starka, säger Paul Bogatir, Hudiksvalls hydraulikkluster.

Framtidssatsning

Sju företag från klustret är på besök på Flumes, avdelningen för fluida och mekatroniska system, för att träffa studenter och intressera dem för en framtid inom hydrauliken.
LiU-student testmanövrerar grävarenFoto: Magnus Sethson
Ett femtiotal studenter har hörsammat inbjudan och får både höra några korta föredrag och testa att manövrera de tunga maskinerna som står uppställda på A-husets bakgård. Naturligtvis bjuds det även på öl och tilltugg, men att få sätta sig i någon av förarhytterna och testa lockar mest. Kön utanför blir snabbt lång och ölen får vänta.

Paul Bogatir och LiU-forskaren Alessandro Dell'Amico, som bjudit in till eventet, är nöjda med gensvaret.

– Kul att se intresset. Vi har en stark hydraulikindustri i Sverige som fullkomligt skriker efter duktigt folk. Det är en spännande utveckling där vi om tio år kommer att ha helt nya problem att lösa, säger Paul Bogatir.

Viktiga forskningsfrågor

För Alessandro Dell'Amico och hans kolleger vid Flumes, handlar det här också om att identifiera rätt forskningsfrågor, både nu och tio år framåt.

– Utvecklingen går så snabbt. Tack vare automationen och sakernas internet handlar utvecklingen inom hydrauliken allt mer om styrning och reglering och om att dra nytta av alla givare som finns både i maskinerna och i omgivningen. Det kan handla om en pump som ska tala med en ventil, men också om att se till effektiviteten i de riktigt stora systemen, förklarar Alessandro Dell'Amico.

Energieffektivitet är ett annat viktigt forskningsområde.
– Här forskar vi också kring energiåterföring för att få systemen så effektiva som möjligt, berättar han.

Forskning och utbildning med unik bredd

Idag har hydrauliken inom Flumes fyra seniora forskare, en post-doc, tre doktorander och tre industridoktorander.

– Men vi behöver växa och bli fler, den forskning vi bedriver här är vi ensamma om i Sverige, säger Alessandro Dell'Amico.

Hydraulikprofessor emeritus Jan-Ove Palmberg intygar:
– Visst finns det hydraulikforskning vid KTH och lite vid Luleå tekniska universitet, men den forskning och utbildning inom hydraulik vi byggt upp här är unik i sitt slag, mycket beroende på vår mångåriga och starka koppling till flyget.

Förhoppningen är nu att samarbetet mellan LiU och hydraulikklustret i Hudiksvall ska leda till en fortsatt konkurrenskraftig hydraulikindustri, att duktiga ungdomar i Hudiksvall ska hitta vägen till maskinteknikutbildningarna vid Linköpings universitet, att studenterna ska hitta spännande projekt- och examensarbeten hos de ingående företagen och att en stark hydraulikforskning ska lyftas ännu ett snäpp.