Vi är stolta över våra alumner och vill gärna visa vad våra tidigare studenter arbetar med idag. Läs studenternas egna berättelser om vad som hänt efter studierna på kandidatprogrammet Kultur, samhälle och mediegestaltning (KSM).

Caroline Holm

Originalare och grafisk formgivare på Kreativ Kraft AB i Linköping.

2015-03-05

Kreativ Kraft är en reklam- och webbyrå i Linköping. Vi är i dagsläget fem anställda men med fler på ingång. Byrån utvecklas och blir större i snabb takt. Vi arbetar med både stora och små kunder. Då vi är en liten byrå så får man, trots sin titel, arbeta med så mycket mer. För min del blir det allt ifrån originalarbete till copy, produktionsledning och kommunikation. Det är charmen i det hela.

Vägen dit:

Jag började på Kreativ Kraft med praktik under mitt sista år på KSM. Efter det så arbetade jag extra timmar tills efter sommaren 2014. Efter det så har jag blivit anställd och arbetar nu 50% hos dem. Trots det så blir det oftast mer än 50%.

Gustav LindhGustav Lindh, KSM-alumn.

Fotograf/projektkoordinator på Scania Commercial Vehicles AB.

2015-03-05

Sedan årsskiftet 2014/15 är jag anställd som Fotograf och Projektkoordinator på Scania i Södertälje. Jag fotograferar reklambilder på lastbilar och människor. Jobbet innebär en hel del resor till när och fjärran. Jag ingår i avdelningen Image Desk som förutom tre fotografer även har filmare och arkivarier. Jag har även mitt egna företag “Fotograf Gustav Lindh” med några sidoverksamheter inom andra områden.

Vägen dit:

Efter KSM bodde jag i Australien i ett halvår när arbetsmarknaden i Sverige var som sämst. Väl hemma hade jobbsituationen förbättrats och jag kunde ganska lätt hitta jobb efter en tids frilansande. Jag gick KSM-02 och hade praktik på Teknomedia där jag träffade en kille som senare rekommenderade mig till en fotograftjänst på reklambyrån Leon AB i Norrköping. På Leon var jag främst fotograf men gjorde även reklamfilm och projektkoordinerade en del uppdrag. Kunduppdrag bestod bland annat av Stadium, EKN, Transportstyrelsen, Scania, Electrolux, Stadium, Holmen, Vileda, Schneider Electric mfl och det blev en del utlandsresor. På Leon jobbade jag i 7 år innan företaget avvecklades i steg och gick i konkurs. Året efter drev jag mitt egna företag som reklamfotograf på heltid.

Kontakt: glindh@gmail.comwww.gustavlindh.com, 0709-26 40 00

Anders Ristenstrand

Fotograf/grafisk formgivare på Fotograf Ristenstrand.

2018-02-13

Sedan mitten av 2013 driver jag egen firma där jag arbetar som fotograf och grafisk formgivare. Fotograferar porträtt, reklam, hus och mycket annat. Håller oftast till i min företagsateljé nere på Hallarna. Inom grafisk formgivning rör det sig allt som oftast om olika utställningsprojekt. Vallastaden, Arbetets Museum, Textilmuséet i Borås, Falu Gruva för att nämna några. Ofta tillsammans med ett gäng andra KSM-alumner.

Vägen dit:

Efter KSM gick jag en 1-årig distansutbildning inom webbutveckling och efter det fick jag ett sommarjobb som webbredaktör på Visualiseringscenter C, som då inte hade öppnat ännu. Där blev jag kvar och jobbade som kommunikatör tills mitten av 2013. En väldigt spännande tjänst där jag hade ansvar för innehållet på webben men även i stort sett all grafisk formgivning m.m. Höjdpunkterna under dessa år var formgivning av centrets utställningar. Efter drygt 4 år var det dock dags att gå vidare och jag tog tjänstledigt och startade upp mitt företag.

Kontakt: anders@ristenstrand.net, www.ristenstrand.se

Karolina ThunströmKarolina Thunström

Grafisk producent/marknadsförare och webbansvarig på Härnösands bibliotek

2017-08-30

Att jobba på ett bibliotek är otroligt spännande. Många kanske tror att det måste vara tyst och att man hasar omkring med en bokvagn och bara sätter upp böcker, men så är inte fallet. I själva verket jobbar biblioteken med att värna om demokrati och fri åsiktsbildning. Att sprida kultur, kunskap och information.

I mitt jobb har jag ansvar för marknadsföring och webben, utställningar och sociala medier. Jag är också med och utformar programverksamheten på biblioteket. Det roligaste är att få hålla på med grafisk design och layout i framtagandet av program, affischer och annat grafiskt material. Men också att jag får vara kreativ och skapande i alla avseenden i mitt arbete. Jag känner att jag gör något där jag har användning av min utbildning. Det är också utmanande och varierande. Ingen dag är den andra lik och det är sällan man hinner ledsna på det man håller på med.

Vägen dit:

Innan har jag också jobbat som grafisk producent på Söråkers Folkets hus där jag gjort program och material åt bland annat festivalen Folkan Waterfront som haft artister som First Aid Kit, Ola Salo och Mando Diao.

Kontakt: thunstroem@gmail.com
Instagram: @kthunstroem