Linnea Blomqvist
Global Marketing Manager på Harman.
2015-02-24
Harman utvecklar, tillverkar och marknadsför en mängd produkter inom ljud och infotainment under världskända varumärken som exempelvis Harman Kardon, JBL och AKG. Dessa känner många igen från sina hemmahögtalare eller hörlurar, men flera finns även som ljudsystem till bilar – så kallat branded audio. Till exempel så är Harman leverantör av Volvo Cars premiumljudsystem och det är i den här delen av organisationen – Business Unit Volvo – som jag jobbar. Den som köper en ny Volvo kan välja att uppgradera till ett ljudsystem från Harman Kardon eller Bowers & Wilkins. Mitt jobb som globalt marknadsansvarig för vår kund Volvo Cars går ut på att i nära samarbete med dem utveckla globala marknadsföringsstrategier och –program som syftar till att fler Volvokunder ska välja att uppgradera till ett bättre ljudsystem.
För att göra detta tittar jag bland annat på kundens köpresa, dvs hur själva köpprocessen går till från det att kunden börjar fundera på ny bil tills att den står på garageuppfarten. Var söker kunden efter information, när under processen kommer olika saker upp, när fattar kunden vilka typer av beslut, osv. Utifrån detta, och annan information, utvecklar jag marknadsaktiviteter som stärker varumärkets närvaro och påverkan genom hela processen för att öka kundens vilja att köpa ett bättre ljudsystem. Det innebär bland annat stort fokus på Volvos globala säljorganisation, att ge dem all kunskap och alla verktyg de behöver för att kunna prata om och sälja branded audio. Det handlar också mycket om att utveckla konsumentinriktad kommunikation för återförsäljarna, det vill säga sådant som kunden möts av i bilhallen. Det är också viktigt att bygga en stark digital närvaro, arbeta mot branschpress och använda en rad andra kanaler för att täcka in helheten.
Vägen dit:
Jag har hunnit med en del olika jobb på vägen dit jag är nu. Närmast en ytterst kort sejour inom marknad på Royal Canin precis när jag flyttade till Göteborg. Tidigare bodde jag i Örebro och arbetade som Project Leader Strategic Communications på Atlas Copco, en global industrikoncern med verksamhet på 170 marknader världen över. Divisionen jag arbetade inom, Underground Rock Excavation Division, utvecklar, tillverkar och marknadsför maskiner för gruv- och tunnelindustrin. På Atlas Copco ansvarade jag för uppbyggnaden av en ny marknadskommunikationsfunktion i ett nyuppköpt bolag. Innan dess hade jag även haft en annan tjänst på Atlas Copco med fokus på internkommunikation och HR Communications & Employer Branding. Har även jobbat som kommunikationsansvarig inom idrott och utbildning, kommunikatör inom omställning och karriärutveckling, marknadsförare inom bemanning och rekrytering samt projektledare för Norrköpings filmfestival Flimmer och Utomhusbion.
Kontakt: LinkedIn
Sofia Emthén
PR- och kommunikationsansvarig på Idea2Innovation Sweden AB.
2015-04-09
Jag är tillbaka och jobbar för samma VD jag hade under ett av mina första jobb efter examen (Norrköping Science Park), men är nu på ett företag som han har startat upp i Åre. Min huvudarbetsplats är dock i Stockholm, men att få åka upp till fjällen då och då är en finfin förmån! Vi säljer en digital plattform för medarbetardriven innovation, en plattform som verksamheter använder för att ta hjälp av människor i och kring organisationen för att bedriva sitt innovationsarbete. Mitt jobb innefattar egentligen allt som rör kommunikation, marknadsföring och PR – men vi är en liten organisation så jag är även med i utvecklingen av företaget och plattformen, vilket är otroligt inspirerande.
Vägen dit:
Efter min magisterexamen våren 2008 har jag jobbat som PR-koordinator och informatör på Stadium, som kommunikatör på Norrköping Science Park och på it-företaget Revide, som marknadsförare/projektledare på Nordiska museet, som informatör på Stockholmsmässan i Älvsjö och som PR/Content Manager på Nordic Hotels. Det har varit otroligt lärorikt att haft möjligheten att jobba i så olika typer av organisationer, även om min roll och mina arbetsuppgifter varit väldigt likvärdiga.
Hette tidigare Sundkvist
Kontakt: sofia.emthen@gmail.com
Salma Gaj
Founder / Creative / Project Manager på NUR HONG KONG (Restaurang).
2015-03-25
Jag och min sambo Nurdin flyttade till Hong Kong från London för snart två år sedan. Han är kock och fick erbjudande att öppna en restaurang med eget koncept. Under vår tid i London hade vi tillsammans, utöver våra heltidsjobb, börjat utforma supper club event med mat, musik och visuell konst. Det var tänkt att vi skulle fortsätta med samma koncept i London men när erbjudandet att jobba i Hong Kong kom, kändes det som ett mer intressant alternativ. Tillsammans med Nurdin har jag utvecklat och byggt upp restaurangens varumärke och identitet. Jag sköter all kommunikation och marknadsföring samtidigt som jag jobbar med den dagliga verksamheten. När jag har tid ser jag till att skapa film / foto som vi använder till NUR.
Kontakt:
Malin Jansson
Kommunikatör på Norrköpings kommun.
2017-02-03
Jag är kommunikatör på Norrköpings kommun, vilket innebär att på olika sätt stärka kommunens varumärke.
Vägen dit:
Jag hade min praktik här och sedan blev jag kvar som extra resurs. Efter ett halvår anställdes jag som kommunikatör.
Kontakt: malin.jansson@norrkoping.se
Leonard Loos
Shop Management Lead & Scrum Product Owner på Auto-Teile-Poellath Handels GmbH, Tyskland.
2017-05-01
Den dagliga vidareutvecklingen av vår e-handel hör till mina huvudsakliga ansvarsområden ihop med pågående internationalisering. Som ansvarig för Shop Management-avdelningen sköter vi analysen av hur användaren agerar på sidan, testar nya softwareuppdateringar och håller koll på vilka trender och nyheter som hade kunnat förbättra även vår e-handel. I år kom vi på tredje plats för bästa ehandeln i Tyskland bakom bland annat Zalando.
Som Scrum Product Owner sköter jag även alla uppdrag som går till IT; förbereder och planerar deras uppgifter och ser till att uppdragen utförs på rätt sätt. Vi jobbar med den agila modellen Scrum, som är ett alternativ till klassisk projektledning. Genom mitt tidigare jobb som koordinator för ett stort internationellt modeföretag kunde jag samla goda erfarenheter i den privata sektorn och e-handeln. Kunskapen som jag fick med mig från KSM inom projektorganisation samt kultur- och mediefältet hjälpte mig att snabbt finna tillrätta i denna del av den digitala världen, precis som den egna motivationen att ständigt lära sig nya saker och att på egen hand befatta sig med egna projekt, som exempelvis olika hemsidor. Modellen Scrum, som stora delen av dagens IT jobbar med, var lätt för mig att ta åt mig just då den grundläggande förmågan att kunna planera i detalj, tänka flera steg framåt och behöva agera flexibelt var egenskaper som jag fick med mig från KSM.
Jag tror att KSM ger en väldigt bra grund för det senare arbetslivet, inte bara i den konkreta kunskapen som man tar med sig, utan lika mycket i förmågan att tänka utöver givna ramar och flera steg vidare, att arbeta noggrant och att kunna organisera även de mest komplexa uppgifterna på ett bra sätt. Vid sidan om studerar jag filosofi med ambitionen att avsluta med minst en masterexamen.
Kontakt: leo.a.loos@gmail.com, www.leonardloos.com
Kristina Wilkinson Bohlin
Marknadskoordinator på Linette Här i Sverige AB.
2016-08-10
Jag jobbar som allt-i-allo på marknadssidan hos en frisörgrossist. Det innefattar bland annat trycksaker, e-handel, skyltmaterial till våra 11 butiker. Jag fungerar som spindeln i nätet och koordinerar marknadsmaterialet mellan butikerna.
Vägen dit:
Efter examen från KSM startade jag eget företag med två andra kursare, en produktionsbyrå som vi drev under några år. Efter det har jag jobbat som kommunikatör och VD-assistent på ett av Sandviks dotterbolag med intern kommunikation och ledningskommunikation. Och sedan hittade jag vidare till Här. Ett litet intimt företag med korta beslutsled och snabba svängar, där jag trivs jättebra!
Kontakt: kristina@har.se