21 november 2016

Ett befintligt läkemedel kan bidra till att patienter snabbare kommer på benen efter en höftfraktur, enligt en europeisk samarbetsstudie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Bone Joint Surgery. Fyndet pekar på att behandlingen kan påskynda läkningen av benbrott.

småben i burkFoto: Thor Balkhed

– Vi har visat att patienterna rör sig snabbare och med mindre smärta efter en höftfraktur när de får den här behandlingen, säger Per Aspenberg, professor i ortopedi vid Linköpings universitet och huvudförfattare till studien.

Läkemedlet, teriparatid, som forskarna har testat är baserat på hormonet parathormon, PTH, som finns i kroppen. Teriparatid är den aktiva delen av mänskligt PTH och används i dag för att behandla benskörhet, även kallat osteoporos. Hormonet påverkar uppbyggnaden av skelettet.

– I benet finns celler som bryter ner ben och en annan sorts celler som bygger upp det. Det här hormonet sätter fart på båda, men det sätter mer fart på cellerna som bygger upp benet så att skelettet stärks. Min forskargrupp har i vår tidigare forskning visat att den gynnsamma effekten av hormonet är mycket tydligare vid läkning av benbrott hos djur än vad den är på skelettet generellt, som vid osteoporosbehandling, säger Per Aspenberg.Per Aspenberg, professor emeritus i ortopediFoto: Thor Balkhed

I den aktuella studien deltog 171 patienter som hade en höftfraktur i övergången mellan lårbenshalsen och resten av lårbenet, en så kallad pertrokantär fraktur. Patienterna lottades till att få antingen teriparatid eller ett annat osteoporosläkemedel efter operationen. Varken patienterna eller de som ledde testerna visste vilken behandling en enskild patient fått. Patienterna fick göra ett prov som bestod av att resa sig ur en stol, gå tre meter, vända, gå tillbaka och sätta sig igen, medan undersökarna tog tiden. De som fått teriparatid rörde sig snabbare än den andra gruppen de första månaderna efter operationen. De skattade också sin smärta lägre när de gjorde provet.

– Min uppfattning är att den här studien otvetydigt visar att PTH-behandling påskyndar läkningen av frakturerna på ett sådant sätt att patienterna har nytta av det och faktiskt fungerar bättre efter sex veckor och efter tre månader. Det är första gången man lyckats visa detta på ett vetenskapligt övertygande sätt, säger Per Aspenberg.

Studien, som har utförts i 17 olika länder, är genomförd av ett läkemedelsbolag med medverkan av forskare från företaget, sjukhus och universitet.

Vetenskaplig artikel: Effects of Teriparatide Compared with Risedronate on Recovery After Pertrochanteric Hip Fracture – Results of a Randomized, Active-Controlled, Double-Blind Clinical Trial at 26 Weeks, Per Aspenberg, Jorge Malouf, Umberto Tarantino, Pedro A. García-Hernández, Costantino Corradini, Søren Overgaard, Jan J. Stepan, Lars Borris, Eric Lespessailles, Frede Frihagen, Kyriakos Papavasiliou, Helmut Petto, José Ramón, and Fernando Marin. Journal of Bone Joint Surgery, publicerad online 16 november 2016, doi:10.2106/JBJS.15.01217

animerad bild på skelett och foto av en skidåkare.

Skidåkning blir till ren mekanik i hans forskning

Hur fungerar en skidåkares rörelser? Vilken teknik är bäst? Biomekanik-forskaren Joakim Holmberg kan följa hur kraften fördelas i varje tag med stavarna.

röntgenbild av inkomplett atypisk fraktur jämte en komplett fraktur.

Ny kunskap om benbrott kopplade till läkemedel mot benskörhet

Läkemedelsbehandling av benskörhet kan ibland leda till en ovanlig typ av benbrott på lårbenet. Varför dessa frakturer uppstår och hur de kan följas i ett kvalitetsregister är i fokus i två nyligen publicerade studier som LiU-forskare medverkat till.

fotbollsmatch.

Färre skador ökar chanserna i fotbolls-EM

Kampen om vilket landslag som tar guld i fotbolls-EM 2020 har börjat. – Om man kan hålla spelarna friska så har lagen större chanser till framgång, säger Martin Hägglund, som forskar om skador hos elitfotbollsspelare.

Fysioterapi effektiv metod vid ryggbesvär.

I flera länder opereras många i onödan för ryggbesvär

Miljoner människor världen över får fel vård för ländryggsmärta, enligt en ny internationell granskning som publiceras i The Lancet. Många behandlingar orsakar mer skada än nytta och kostar vården onödigt mycket, framhåller granskningen.

3D-illustration av hälsena i fot

Kortison bra för läkning om tidpunkten är den rätta

Kortison kan förbättra läkning av senskador, om det bara ges vid rätt tidpunkt, enligt en ny studie av LiU-forskare. Hos råttor blev den läkande senan dubbelt så stark av den inflammationsdämpande behandlingen.

kvinnlig atlet springer på löpbana.

Idrottares oro över symtom kopplat till skaderisk

Elitidrottares oro över sjukdomssymtom är kopplat till risken att skada sig under tävling. Det visar en LiU-ledd studie som gjorts vid världsmästerskapen i friidrott år 2015.