Matematikundervisning i grundskolan är ett nytt projekt syftar till att ge eleverna tillgång till centrala kunskaper inom aritmetik, samtidigt som det ska hjälpa dem att utveckla positiva relationer till matematik. Genom en kombination av handling och forskning, används aktionsforskning som metod för att förbättra undervisningen och främja ett konstruktivt förhållningssätt till lärande.

Projekt för att stärka elevers matematiska kunskaper och förhållningssätt

Projektet har som mål att eleverna inte bara ska tillägna sig nödvändiga kunskaper i aritmetik, utan också utveckla en positiv inställning till matematik. Detta inkluderar både inre och yttre motivation, samt elevernas självuppfattning i relation till matematik, särskilt i fråga om matematikångest och förmågan att hantera motgångar. För att uppnå dessa mål tillämpas en aktionsforskningsmetodik, som kombinerar praktiskt arbete med forskning för att lösa pedagogiska problem.

Aktionsforskning syftar till att direkt påverka klassrumsundervisningen och lärandet, där lärare aktivt arbetar för att förbättra undervisningen och därigenom studenternas lärande. Inom ramen för detta projekt följs en aktionsforskningsspiral som erbjuder en kontinuerlig cykel av planering, åtgärder och reflektioner, vilken är central för att kunna anpassa undervisningen efter de utmaningar som identifieras under arbetets gång.

Efter varje identifierad åtgärdspunkt i projektet reflekteras det över vad som har uppnåtts och vad som behöver justeras. Denna reflektion leder sedan till nya planerade insatser, vilket är en avgörande del av handlingsförloppet. Genom att integrera denna metodik med en tydlig utvecklingsinriktning, strävar projektet efter att förbättra både elevernas kunskaper i och inställning till matematik.