Skolfrånvaro är ett växande problem i många kommuner, och ett pågående projekt syftar till att motverka denna trend. Fem kommuner har gått samman för att utveckla och implementera strategier som främjar närvaro och förebygger frånvaro bland elever.

I takt med att skolfrånvaron ökat, har flera städer däribland  Kindas-, Linköpings-, Motala-, Söderköpings- och Åtvidabergs kommun insett behovet av ett samlat krafttag för att vidareutveckla sina insatser för att hantera denna utmaning.

Det pågående projektet Problematisk skolfrånvaro har som mål att både förebygga frånvaro och stärka arbetet med att främja närvaro i skolorna. Under projektets gång ska kommunernas representanter identifiera flera områden som kräver förbättring: hur skolfrånvaron kan förebyggas, hur närvarofrämjande insatser kan intensifieras, och hur rutiner och samverkan mellan olika aktörer i projektet kan förbättras för att effektivisera arbetet.

För att möta dessa kommer en rad åtgärder implementerats, baserade på noggranna kartläggningar, identifierade behov och forskning om framgångsfaktorer. Dessa åtgärder kommer testas och implementeras i de deltagande kommunerna, och resultaten kommer att utgöra en stor del av forskarnas och hela teametsgemensamma forsknings- och utvecklingsproduktion.

Målet är att skapa hållbara och effektiva metoder för att minska skolfrånvaro. Genom att samarbeta hoppas de involverade kommunerna kunna utveckla verktyg och strategier som kan spridas.

Kontakter