Mitt forskningsområde är barn- och ungas perspektiv på mobbning och kränkningar. Jag är intresserad av att undersöka vilka sociala processer som kommer till uttryck i hur barn- och unga förstår och skapar mening kring mobbning och kränkningar. Det finns sedan tidigare en del forskning om mobbning och kränkningar men inte lika mycket forskning om barn- och ungas perspektiv. I forskningen påtalas dock betydelsen av att inkludera även barns perspektiv i värdegrundsarbetet då hela skolan behöver involveras i detta arbete.
I mitt avslutade avhandlingsprojekt var syftet att bidra med hur elevers perspektiv på mobbning tar sig uttryck, jag undersökte hur de ser på mobbning och varför det sker och hur de resonerar kring olika sätt att agera om de får se någon mobbning. I avhandlingen synliggjordes viktiga perspektiv på hur elever reagerar situationsbundet på mobbning när de blir åskådare till mobbning, att de ofta betraktar mobbning som den utsattas fel men även betydelsen av att själv få tillhöra ett sammanhang där strävan efter att passa in gjordes till något viktigt.
Framöver kommer jag att undersöka hur identitetsskapande processer och normer får betydelse för mobbning och kränkningar som fenomen. Med min forskning hoppas kunna bidra med att synliggöra ett viktigt perspektiv som kan komma skolverksamma till del och som synliggör betydelsen av barn-och ungas perspektiv.

Camilla Forsberg
Universitetslektor, Docent