Barn och ungdomars perspektiv på mobbning
I vår forskargrupp fokuserar vi på olika aspekter av mobbning, till exempel olika sociala och moraliska processer som är involverade i mobbning, barn och ungas perspektiv på mobbning och åskådarbeteenden, betydelsen av skolans rumsliga och organisatoriska aspekter och homofobisk mobbning i skolan.
Min avhandling fokuserade på elevers perspektiv på mobbning, varför det sker och hur de reagerar som åskådare till mobbning. I min postdoktorala forskning fokuserade jag hur identitetsskapande processer och normer får betydelse för mobbning och kränkningar som fenomen.
Mitt nuvarande forskningsfokus är att undersöka hur skolmobbning hänger samman med sociala, institutionella, kulturella och rumsliga sammanhang inom vilka mobbning förekommer. De kommande åren kommer jag också att utforska HBTQI+ ungdomars levda erfarenheter av homofobisk mobbning i skolan.
Undervisar blivande lärare om mobbning
Jag undervisar främst på lärarprogrammet i kurser som berör sociala relationer, mobbning, grupprocesser och värdegrundsfrågor i skolan. Undervisningen består både av seminarieledning, handledning, basgruppshandledning och föreläsningar. Framförallt sker min undervisning inom mina intresseområden som är mobbning, sociala relationer och skolans värdegrund. Jag undervisar även i kvalitativ metod med fokus på grundad teori.