Forskningen pågår inom flera teknikdidaktiska områden och här samlar
vi avhandlingar och uppsatser som handlar om teknikundervisning och teknikämnet på olika sätt. 

  • Citrohn, Björn, 2025: Fysiska modeller i designprojekt: Om teknikkunskaper och didaktiska relationer i högstadiets teknikundervisning
  • Svenningson, Johan, 2024: Having an attitude toward technology: Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology
  • Sultan, Ulrika (2024): In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl
  • Nordlöf, Charlotta (2022): Lärares transformering av teknikämnet: Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen
  • Boström, Johan (2022): Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter
  • Cederqvist, Anne-Marie (2021): Seeing the parts, understanding the whole : a technology education perspective on teaching and learning in processes of analysing and designing programmed technological solutions
  • Vinnervik, Peter (2021): När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll: intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan
  • Fagrell, Per: Change and inertia in the development of Swedish engineering education, Per Fagrell, KTH, 2020
  • Sundqvist, Pernilla (2019): Förskolans teknikundervisning: Vad och hur?
  • Björkholm, Eva (2015): Konstruktioner som fungerar - En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren
  • Ottemo, Andreas (2015): Kön, kropp, begär och teknik: Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram
  • Axell, Cecilia (2015): Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
  • Rolandsson, Lennart (2015): Programmed or Not : A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum
  • Hartell, Eva (2015): Assidere Necesse Est - Necessities and Complexities Regarding Teachers’ Assessment Practices in Technology Education
  • Norström, Per (2014): Technological knowledge and technology education
  • Fröberg, Merith (2010): Teknik och genus i skapandet av gymnasieskolans teknikprogram Översättningar och gränsarbete på tre nivåer
  • Svensson, Maria (2011) Att urskilja tekniska system: didaktiska dimensioner i grundskolan, LiU
  • Klasander, Claes (2010) Talet om tekniska system: förväntningar, traditioner och skolverkligheter, LiU
  • "Teknikämnets gestaltningar - En studie av lärares arbete i skolämnet teknik" av Veronica Bjurulf
  • Teknik i skolan, Eva Blomdahl, Publikationer, Stockholms universitet
  • Teknikens värld - flickors värld av Inga-Britt Skogh (2001)
  • Hallström, Jonas (2003) Constructing a Pipe-Bound City: A History of Water Supply, Sewerage, and Excreta Removal in Norrköping and Linköping, Sweden, 1860-1910
  • Lic-avhandlingar

    Lic-avhandling av Sara Eliasson (2022)
    Teknikundervisning i förskolan, Göteborgs universitet

    Lic-avhandling av Birgit Fahrman (2021)
    To know a subject - Teachers' views about the subject of technology: How the subject of technology is described and approached by teachers in the lower secondary school

    Lic-avhandling av Helene Brink (2021)
    Modeller och modellering med digitala verktyg i högstadiets teknikundervisning

    Lic-avhandling av Johan Lind (2019)
    Elevers förståelse för tekniska system och designprocesser

    Lic-avhandling av Kristina Thorshag (2019)
    Barns teknikskapande. En studie av bygg- och konstruktionslek i förskolan - Malmö universitet

    Lic-avhandling av Charlotta Nordlöf (2018)
    Tekniklärares attityder till teknikämnet och teknikundervisningen

    Lic-avhandling av Pernilla Sundqvist (2016)
    Teknik i förskolan är inte något nytt, men idag är vi mera medvetna om vad vi kallar teknik: Personalens beskrivningar av teknik som innehållsområde i förskolan - Mälardalens högskola

    Lic-avhandling av Gunilla Rooke (2013)
    In Search for Gender awareness in Technology Education

    Lic-avhandling av Joakim Svärdh (2013)
    Measuring long-term effects of a school improvement initiative

    Lic-avhandling av Eva Hartell (2012)
    The Inefficient Loneliness: A Descriptive Study about the Complexity of Assessment for Learning in Primary Technology Education

    Lic-avhandling av Lennart Rolandsson (2012)
    Changing Computer Programming Education; The Dinosaur that Survived in School

    Lic-avhandling av Per Norström (2011)
    Technology education and non-scientific technological knowledge

    Lic-avhandling av Nina Kilbrink (2008)
    Legorobotar i skolan: Elevers uppfattningar av lärandeobjekt och problemlösningsstrategier

    Till CETIS huvudsida