Claes Klasander Universitetsadjunkt Jag är föreståndare för Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan - CETIS.
Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan - CETIS CETIS arbetar för att eleverna ska få den undervisning de har rätt till. Teknikämnet ska synas på schemat och eleverna ska undervisas, utmanas, stimuleras och erbjudas möjlighet att sträva mot högre betyg genom 200 timmar i hela grundskolan.
2022 Patrick Schooner, Gunnar Höst, Claes Klasander, Jonas Hallström (2022) Teachers' cognitive beliefs about their assessment and use of tools when evaluating students' learning of technological systems: a questionnaire study International journal of technology and design education Vidare till DOI Jonas Hallström, Claes Klasander, Ann Zetterqvist (2022) Investigating School Students' Knowledge About Technological Systems: Towards "Qualities of Knowledge" Teaching and Learning about Technological Systems: Philosophical, Curriculum and Classroom Perspectives, s. 215-232 Vidare till DOI 2021 Jonas Hallström, Claes Klasander, Ann Zetterqvist (2021) Towards a Student Systems Thinking Inventory: Defining 'Qualities of Knowledge' about Technological Systems Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, Vol. 28, s. 196-203 2020 Jonas Hallström, Claes Klasander (2020) Making the invisible visible: pedagogies related to teaching and learning about technological systems Pedagogy for technology education in secondary schools: research informed perspectives for classroom teachers, s. 65-82 Vidare till DOI 2018 Patrick Schooner, Claes Klasander, Jonas Hallström (2018) Teknik, systemgräns och människa: Tekniklärares uppfattningar om vad tekniska system är NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, Vol. 14, s. 427-442 Vidare till DOI
Patrick Schooner, Gunnar Höst, Claes Klasander, Jonas Hallström (2022) Teachers' cognitive beliefs about their assessment and use of tools when evaluating students' learning of technological systems: a questionnaire study International journal of technology and design education Vidare till DOI
Jonas Hallström, Claes Klasander, Ann Zetterqvist (2022) Investigating School Students' Knowledge About Technological Systems: Towards "Qualities of Knowledge" Teaching and Learning about Technological Systems: Philosophical, Curriculum and Classroom Perspectives, s. 215-232 Vidare till DOI
Jonas Hallström, Claes Klasander, Ann Zetterqvist (2021) Towards a Student Systems Thinking Inventory: Defining 'Qualities of Knowledge' about Technological Systems Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, Vol. 28, s. 196-203
Jonas Hallström, Claes Klasander (2020) Making the invisible visible: pedagogies related to teaching and learning about technological systems Pedagogy for technology education in secondary schools: research informed perspectives for classroom teachers, s. 65-82 Vidare till DOI
Patrick Schooner, Claes Klasander, Jonas Hallström (2018) Teknik, systemgräns och människa: Tekniklärares uppfattningar om vad tekniska system är NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, Vol. 14, s. 427-442 Vidare till DOI
Tekniken stärks i skolan På regeringens bord ligger såväl ett förslag om en stadieindelad timplan i skolan som förslaget att avsätta 200 timmar för undervisning i teknik. – Vi har arbetat för det de senaste fem åren, säger Claes Klasander på CETIS rikskonferens.