Att växa upp i en varmare värld: Politik, etik och estetik i ungdomsaktivism för klimaträttvisa

Barn som demonstrerar
Toronto 15 mars 2019. Fotograf: Dina Dong

I augusti 2018 började 15-åriga Greta Thunberg att skolstrejka i protest mot en vuxenvärld som misslyckats med att ta klimatförändringarna på allvar. Sedan dess har Fridays for Future vuxit till en av de största proteströrelserna någonsin.

Thunbergs skolstrejk skapade debatt och växande insikt om att klimatförändringar inte längre är ett problem för en avlägsen framtid. Fridays for Future-rörelsen mobiliserar nu barn och unga över hela världen i kampen för generationsrättvisa. Genom gatuprotester, events i sociala medier och politiska aktioner under FN:s klimatkonferenser har denna globala ungdomsrörelse gett politisk röst och energi till en ny generation av klimataktivister som kommer att växa upp i – och bära bördan av – en varmare värld.

Detta projekt syftar till att undersöka politiken, etiken och estetiken i Fridays for Future-rörelsen. Vi analyserar:

• de berättelser som barn och unga för fram om en varmare värld
  • de politiska och etiska horisonter som de öppnar upp i sökandet efter klimaträttvisa mellan generationer

Kan en bra berättelse rädda planeten?

Frida Buhre intervjuas i Aftonbladets artikel om filmen ”Greta” och symbolernas betydelse för en fossilfri framtid.

”Sluta säga till oss att det är lugnt”

Klimatförändringarna har nått domstolarna. Över världen växer antalet rättsprocesser i spåren av uppmärksammade segrar för klimatrörelsen där Nederländerna och Tyskland tvingats vässa sina insatser. I Sverige förbereder ett nätverk med barn och unga en stämning av staten. Fältbiologerna Axel Eriksson, Gabriel Malmer och Sofie von Schenck stöder fallet. Frida Buhre medverkar i artikel i Sydsvenskan.

Barnens röst i krisernas tid

Vem lyssnar på barnen när skolor stängs och det varnas för en “förlorad generation”? Hör barn världen över som vill göra sina röster hörda och lyssna på Greta Thunberg om hur barn kan sätta agendan. Jonathan Josefsson medverkar i Sveriges Radios "Barnens röst i krisernas tid".

Så gör du en skylt till skolstrejken

Ska du skolstrejka för klimatet på fredag? Här är fem tips att tänka på när du gör ditt plakat. Flera av tipsen kommer från Frida Buhre.

Glädjen och raseriets estetik: fridays for futures affektiva uttryck

Klimatrörelsen Fridays for Future är inte bara ett politiskt fenomen som samhällsvetarna bör försöka förstå, utan den består också av en ung generation som brottas med frågor om världslig förändring. För att förstå rörelsens kreativa och existentiella uttryck behövs filosofiska, estetiska och retoriska perspektiv på barns aktörskap och deras berättelser om att växa upp i en varmare värld. Frida Buhre gästbloggar i Humtank.

Podd

Barnpolitik i tider av kris

I podden pratar Jonathan Josefsson om barn och unga - och på de olika strategier de skaffar sig för att påverka och ta makt över sina liv, och ruska om vuxenvärlden. Om klimataktivism, migration, utbildning, gängkriminalitet och kampen för sänkt rösträtt till 16 år. Och om begreppet barnets bästa, där krocken mellan retorik och praktik många gånger är avgrundsdjup. Här kan du lyssna.

Forskare