Den ökande användningen av sociala medier och alternativa nikotinprodukter, det vill säga e-cigaretter och snus, utgör nya hot mot framgångsrik tobakskontroll. Tidigare forskning visar hur rökning sprider sig genom sociala nätverk, medan det fortfarande är oklart hur alternativa nikotinprodukter och interaktioner på nätet förändrar spridningsmönstren. För att kunna utforma effektiva policys måste vi förstå mekanismerna i sociala nätverk som är avgörande för bruket av nikotinprodukter. Eftersom det oftast är tonåringar som börjar röka, behövs nu insatser riktade mot tonåringar för att hantera dessa nya tobaksutmaningar.
Vårt projekt blir det första att identifiera vad som ligger bakom hur olika nikotinprodukter sprids i sociala nätverk och sedan utforma en handlingsplan för att hantera dessa. Vi kommer att kunna visa:
- hur olika nikotinprodukter sprids bland ungdomar och om produkterna åternormaliserar cigarettrökning,
- hur cigarettrökning sprids online och offline,
- utvärdera möjliga konsekvenser av nätverksbaserade interventioner för olika nikotinprodukter och interaktioner online.
Vi kommer att samla in social nätverksdata om 1000 ungdomar i svenska skolklasser i två omgångar inklusive information om sociala nätverk on- och offline, nikotinbruk och koppla insamlad data till svenska register.