Blicken riktas härmed mot specifika, unika och situationsrelaterade dimensioner av den digitala (distans/online) undervisningen. Studien fokuserar lärarprogrammens vanligaste undervisningsformer- seminarier och föreläsningar - och undersöker samspelet därvid, mellan lärare, studenter och teknik. Syftet är att belysa olika aspekter av social närvaro och distans i dessa undervisningssituationer. Följande forskningsfråga har formulerats:
- Hur (om)formas det undervisande samspelet när universitetslärare, studenter och teknik interagerar i en rumsligt upplöst och överskridande digital kontext?
För att förstå vad social närvaro och distans betyder för lärare och studenter i en rumsligt upplöst och överskridande digital kontext behöver vi studera sampel mellan lärare, studenter och teknik men också ta del av de erfarenheter som deltagare i detta samspel erfar.
Projektet pågår 2020 – 2022.
Forskningsfinansiär: Utbildningsvetenskaplig fakultet, 250 000 kronor.