Linnéa Stenliden
Biträdande professor
Min forskning undersöker digitala kommunikations- och undervisningspraktiker med fokus på artificiell intelligens (AI), infovis, visuell analys och literacitet relaterat till design för lärande.
Aktuella forskningsprojekt
Det här vill vi möjliggöra!
Tidigare forskningsprojekt
- Digitalitet jag vet! – kvalitativa dimensioner av digital kompetens i ämnet svenska på högstadiet och gymnasiet. 2020 – 2021. ULF-medel. 500 000 kronor. Huvudsökande: Linnea Stenliden, IBL
- Didactic design and Visual literacy – Translations through Visual Analytics and Knowledge Visualization. 2015 – 2019. Vetenskapsrådet 4,6 miljoner kronor. Huvudsökande: Linnéa Stenliden. Medsökande: Eva Reimers, ISV, Jimmy Johansson ITN, Jörgen Nissen, ISV
- Trippel Helix - Digitalisering för framtidens skola. 2015. Vinnova 1 miljon kronor. Huvudsökande: Fredrik Heinz, IDA. Medsökande: Linnea Stenliden, ISV, Stefan Andersson, Swedsoft, Jessica Vesterlund, Linköpings kommun
- VISE i praktiken. 2014 – 2015. Norrköpings kommuns forskningsfond 1,6 miljoner kronor. Huvudsökande: Linnea Stenliden, ISV. Medsökande: Jörgen Nissen, ISV, Mats Olsson, Norrköpings kommun
- Visual Storytelling i Skolan (VISE). 2012 – 2013. Norrköpings kommuns forskningsfond 1,8 miljoner kronor. Huvudsökande: Eva Reimers. Medsökande: Linnea Stenliden (projektledare), Mikael Jern, Jörgen Nissen
- Lärande och informationsteknik i samverkan mellan universitet och kommunal skolverksamhet/praktik. 2011 – 2014. Marcus och Amelia
Wallenbergs minnesfond; 1,8 miljoner kronor. Huvudsökande: Eva Reimers. Medsökande: Linnéa Stenliden (projektledare) ISV, Mikael Jern ITN, Jörgen Nissen ISV
Undervisning
Jag undervisar på flera olika program på lärarutbildningarna och är också engagerad i doktorandutbildningen i Pedagogiskt arbete.
Förskollärarprogrammet
På förskollärarprogrammet undervisar jag främst i kursen ”Barns språkliga utveckling och kommunikation 1, Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap”, 12 hp (97oG40). I denna kurs föreläser jag, genomför seminarier och workshops inriktade på förståelse av digitalitet, literacitet och multimodalitet i kommunikativa språkliga sammanhang på förskolan.
Grundlärare i Fritidshem
För studenterna som läser till grundlärare i Fritidshem är jag kursansvarig och undervisar i kursen ”Skolutveckling och utvärdering, 7,5 hp (971G21) som ges både på Campus och som decentraliserad utbildning. Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas där förståelse också skapas för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder och analys av datamängder i relation till datadriven skolutveckling. I kursen belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.
Grundlärare F-3
För studenterna som läser till grundlärare i F- 3 undervisar i kursen ”Skolutveckling och utvärdering, 7,5 hp (971G21). Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas där förståelse också skapas för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder och analys av datamängder i relation till datadriven skolutveckling. I kursen belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.
Doktorandutbildning i Pedagogiskt arbete
Mitt engagemang i doktorandutbildningen omfattar både handledning av doktorander och undervisning i doktorandkursen i huvudämnet Pedagogiskt arbete. För närvarande handleder jag tre doktorander alla med övergripande inriktning mot digitala medier och informationsvisualisering eller AI kopplat till pedagogiska praktiker. I kursen Pedagogisk arbete ansvarar jag för delmomentet "Digital teknik och utbildning: datalära, IKT och AIeD".
Publikationer
2024
2023
Doktorander
Bloggande och debatt
Timda-bloggen
På bloggen diskuterar vi forskare i TIMDA-nätverket frågor kring: digitala textkompetenser, utmaningar för lärare och elever, bedömning av multimodalitet, visualiseringar, digital kompetens med mera. Allt utifrån genomförda studier och projekt. TIMDA står för text, information, multimodality in the digital age.Mina senaste blogginlägg
- 2 september 2022 Vad betyder en meme? Elevers multimodala uttryck och lärares bedömning. TIMDA
- 2 februari 2022 Visual Storytelling – konsten att navigera i en föränderlig värld bland fakta, fake news och nättroll. TIMDA
- 15 september 2021 TIMDA – framgångsrikt kvinnligt forskarnätverk i en manligt dominerad forskarvärld. TIMDA
- 13 april 2021 Betona digitala kompetensen i nya ämnesplanerna för svenskämnet. TIMDA
- 17 november 2020 Aktuellt om distansundervisning i pandemins spår. TIMDA
- 14 oktober 2020 Covid-19, utbildningsväsendets svarta svan? TIMDA
Bloggen: Digitalitet - jag vet
På bloggen "Digitalitet - jag vet" beskriver forskare och lärare i projektet Digitalitet jag vet den vetenskapliga processen och de känslomässiga insikterna som uppstår när en pandemi kommer i vägen och kastar omkull förutsättningarna för ett praktiknära forskningsprojekt inom utbildningsväsendet.
Senaste debattartiklar
Dagens Nyheter
- Anna Åkerfeldt. et al. (27 december 2021). "Digitala texter mer än bara en kopia av tryckt text”. Reblik i Dagens Nyheter Debatt
- Anna Åkerfeldt, et al. (16 december 2021). ”Fridolin backar in i framtiden om digitala läromedel”. Dagens Nyheter Debatt
Media
Swedish Edtech Industry: Linnea Stenliden: Våra barn och ungdomar är den första generationen vars liv är genomsyrat av AI
WASP-HS: Six New Projects to Advance Networking Excellence Between Universities and External Partners
Linköpings universitet, liu.se Tre forskningsprojekt får medel ur Norrköpingsfonden
Sveriges Radio, Språket gör reportage om vår forskning i projektet Covid-19: Social närvaro och distans i digital undervisning på lärarutbildningen. ”Hör ni mig? Nån har glömt mjuta!”
SVT Nyheter, två olika inslag om projektet Digitalitet jag vet. Stora utmaningar med distansundervisning. Så upplever lärare distansundervisning
High five! Det går att skapa närhet online
TV 4: Ny forskning: går att känna närhet via videosamtal
The Evening Standard: FaceTime helps families feel physically closer "when they mirror each other’s body language during video calls“