linst58

Linnéa Stenliden

Professor

Min forskning undersöker digitala kommunikations- och undervisningspraktiker med fokus på artificiell intelligens (AI), infovis, visuell analys och literacitet relaterat till design för lärande.

På mycket kort tid har artificiell intelligens (AI) påverkat hela utbildningslandskapet. Det betyder att AI och ny teknik förändrar vårt sätt att lära oss saker, vårt sätt att utveckla kunskap och förstå vår omvärld.

AI kan både berika och utmana traditionella sätt att lära, vilket i sin tur kan påverka vår identitet och våra relationer till varandra och omvärlden. När maskiner kan bidra till lärprocesser eller utföra uppgifter som tidigare krävde enbart mänsklig intelligens, vilken kunskap blir då viktig? hur ska mänskligt lärande gå till? Vad är kreativitet och mänsklig unikhet?

Vi behöver till exempel veta mer om:

  • Hur AI kan analysera elevers prestationer för att skapa skräddarsydda uppgifter potentiellt kan optimerar inlärning och ökar engagemanget.
  • Hur AI:s förmåga att tillgängliggöra och analysera stora mängder information förändrar hur vi söker och tillägnar oss kunskap liksom vad vi anser är viktigt att lära sig.
  • Hur AI-verktyg och metoder som genererar text, bild och ljud påverkar den mänskliga förmågan att skriva och skapa – vad blir viktigt att lära sig
  • Hur AI kan främja kritiskt tänkande genom dels utmana elever med komplexa problem som kräver kreativa lösningar, dels erbjuda verktyg för att lösa sådana problem – hur ska en kunskapande process gå till?
  • Hur AI kan bidra till mer interaktiva lärupplevelser genom tekniker som virtuella verkligheter (VR) och förstärkt verklighet (AR). Detta kan leda till en djupare förståelse av ämnen och utveckling av viktiga färdigheter.

Vad händer när AI introduceras i undervisningen?

Kunskapsbehovet inom fältet lärande och digital teknik är enormt och användning av AI i undervisning måste bygga på vetenskaplig evidens. För att ska skapa mervärde i potentiellt nya kunskapsprocesser behöver vi förstå vad som händer när AI introduceras i undervisningssammanhang. Det innebär att kritiskt granska nyttan av tekniken för veta när AI-verktyg ska användas och när de inte ska användas. Förmågan att hantera och kritiskt granska AI-verktyg, så kallad AI-litteracitet, är i dag en avgörande kompetens för både den som lära och för den som undervisar

Om tekniken används på ett medvetet och klokt sätt kan den bidra till lärares arbete och berika elevers lärprocesser. I annat fall finns det överhängande risker att tekniken snarare stjälper den pedagogiska praktiken och den grundläggande tanken med utbildningen. Lärare behöver utveckla tillräcklig kunskap om användningen av AI, förstå etiska dilemman och inse hur AI påverkar undervisningspraktiken. Detta är nödvändigt för såväl praktiserande lärare som lärarutbildare med ansvar för nästa generations lärare.

Forskning bidrar till väl genomtänkta metoder för lärande

Med dessa utgångspunkter undersöker min forskning digitala kommunikations- och undervisningspraktiker med fokus på artificiell intelligens (AI), visuell analys och olika typer av literacitet relaterat till design för lärande. Jag vill bidra till att utveckla väl genomtänkta metoder för lärande, tillsammans med lärare där digitala resurser är en självklar del. Med forskningsbaserad kunskap kan vi tillsammans utveckla en mer excellent skola och välfungerande utbildningssystem.

Aktuella forskningsprojekt om AI i undervisning

Just nu är jag forskningsledare för WASP-HS-projektet: ”AI-kompetens i svensk lärarutbildning – ett deltagande designprojekt”, och dess systerprojekt, ”AI-kompetens för svensk grundskoleutbildning: en co-design ansats”, finansierat av Vetenskapsrådet. Jag är också ansvarig forskare för andra projekt kring AI i utbildning: “AI och utforskande”, en donation från Wadströms stiftelse, samt projektet “AI och didaktik i lärarutbildning” som finansieras av Universitets- och högskolerådet. Ett annat intresseområde är AI och sociala robotar i utbildning; jag är till exempel engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade projektet ”Hur ”het” är bokboten? – barns interaktioner med sociala robotar”.

Det här vill vi möjliggöra!

Aktuella forskningsprojekt

Två flickor vid en dator och de använder en AI chatbot.

AI-litteracitet för grundskolan

I en ökande takt genomsyras barns och ungdomars fritid och skola av artificiell intelligens (AI). Det här forskningsprojektet bidrar med en vetenskaplig förankrad grund för AI-litteracitet i skolan.

AI skrivet i bokstäver på blå bakgrund.

AI literacitet i lärarutbildning

Detta projekt fokuserar på AI literacitet i svensk lärarutbildning, främst vad AI literacitet inom lärarutbildningen innebär i form av kunskaper och kompetenser.

En bok som är uppslagen, en av sidorna har formats till ett hjärta.

I hjärtat av läsning

Syftet med studien är att skapa kunskap om de kroppsliga dimensionerna - sinnligheten - i elevernas läspraktiker i grundskolan. Den undersöker hur unga läsare engagerar sig fysiologiskt och affektivt i aktiviteter som rör läsning under skoldagarna.

Tidigare forskningsprojekt

  • Digitalitet jag vet! – kvalitativa dimensioner av digital kompetens i ämnet svenska på högstadiet och gymnasiet. 2020 – 2021. ULF-medel. 500 000 kronor. Huvudsökande: Linnea Stenliden, IBL
  • Didactic design and Visual literacy – Translations through Visual Analytics and Knowledge Visualization. 2015 – 2019. Vetenskapsrådet 4,6 miljoner kronor. Huvudsökande: Linnéa Stenliden. Medsökande: Eva Reimers, ISV, Jimmy Johansson ITN, Jörgen Nissen, ISV
  • Trippel Helix - Digitalisering för framtidens skola. 2015. Vinnova 1 miljon kronor. Huvudsökande: Fredrik Heinz, IDA. Medsökande: Linnea Stenliden, ISV, Stefan Andersson, Swedsoft, Jessica Vesterlund, Linköpings kommun
  • VISE i praktiken. 2014 – 2015. Norrköpings kommuns forskningsfond 1,6 miljoner kronor. Huvudsökande: Linnea Stenliden, ISV. Medsökande: Jörgen Nissen, ISV, Mats Olsson, Norrköpings kommun
  • Visual Storytelling i Skolan (VISE). 2012 – 2013. Norrköpings kommuns forskningsfond 1,8 miljoner kronor. Huvudsökande: Eva Reimers. Medsökande: Linnea Stenliden (projektledare), Mikael Jern, Jörgen Nissen
  • Lärande och informationsteknik i samverkan mellan universitet och kommunal skolverksamhet/praktik. 2011 – 2014. Marcus och Amelia
    Wallenbergs minnesfond; 1,8 miljoner kronor. Huvudsökande: Eva Reimers. Medsökande: Linnéa Stenliden (projektledare) ISV, Mikael Jern ITN, Jörgen Nissen ISV

Undervisning

Jag undervisar på flera olika program på lärarutbildningarna och är också engagerad i doktorandutbildningen i Pedagogiskt arbete.

Förskollärarprogrammet

På förskollärarprogrammet undervisar jag främst i kursen ”Barns språkliga utveckling och kommunikation 1, Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap”, 12 hp (97oG40). I denna kurs föreläser jag, genomför seminarier och workshops inriktade på förståelse av digitalitet, literacitet och multimodalitet i kommunikativa språkliga sammanhang på förskolan.

Grundlärare i Fritidshem

För studenterna som läser till grundlärare i Fritidshem är jag kursansvarig och undervisar i kursen ”Skolutveckling och utvärdering, 7,5 hp (971G21) som ges både på Campus och som decentraliserad utbildning. Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas där förståelse också skapas för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder och analys av datamängder i relation till datadriven skolutveckling. I kursen belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Grundlärare F-3

För studenterna som läser till grundlärare i F- 3 undervisar i kursen ”Skolutveckling och utvärdering, 7,5 hp (971G21). Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas där förståelse också skapas för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder och analys av datamängder i relation till datadriven skolutveckling. I kursen belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Doktorandutbildning i Pedagogiskt arbete

Mitt engagemang i doktorandutbildningen omfattar både handledning av doktorander och undervisning i doktorandkursen i huvudämnet Pedagogiskt arbete. För närvarande handleder jag tre doktorander alla med övergripande inriktning mot digitala medier och informationsvisualisering eller AI kopplat till pedagogiska praktiker. I kursen Pedagogisk arbete ansvarar jag för delmomentet "Digital teknik och utbildning: datalära, IKT och AIeD".

Publikationer

2024

Linnéa Stenliden, Katarina Sperling (2024) Breaking the Magic of Automation and Augmentation in Swedish Classrooms Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 10, s. 15-32 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Katarina Sperling, Carl-Johan Stenberg, Cormac Mcgrath, Anna Akerfeldt, Fredrik Heintz, Linnéa Stenliden (2024) In search of artificial intelligence (AI) literacy in teacher education: A scoping review COMPUTERS AND EDUCATION OPEN, Vol. 6, Artikel 100169 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Cornelia Linderoth, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2024) Competing visions of artificial intelligence in education-A heuristic analysis on sociotechnical imaginaries and problematizations in policy guidelines Policy Futures in Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Bylund, Linnéa Stenliden (2024) Closer to the senses in post-pandemic teacher training - Reclaiming the body in online educational encounters Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Vol. 29, s. 3133-3154 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Ulrika Bodén, Linnéa Stenliden, Jörgen Nissen (2023) The construction of interactive and multimodal reading in school-a performative, collaborative and dynamic reading Journal of Visual Literacy, s. 1-25 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Katarina Sperling, Cormac McGrath, Linnéa Stenliden, Anna Åkerfeldt, Fredrik Heintz (2023) Mapping AI Literacy in Teacher Education 2nd International Symposium on Digital Transformation: Book of abstracts (Konferensbidrag)

CV, uppdrag och sociala medier

CV

  • 2021   Biträdande professor
  • 2019   Docent
  • 2017   Visiting fellowship at Nordic Centre. Fudan University, Shanghai, China
  • 2014   Filosofie doktor, Pedagogiskt arbete med inriktning digitala medier, Linköpings universitet

 

Akademiska uppdrag i urval

  • 2022 - Ledamot i rektors vetenskapliga råd, Linköpings universitet
  • 2021 - Styrelseledamot i styrgruppen för styrkeområdet för AI-forskning på Linköpings universitet
  • 2019 - Styrelseledamot (revisorssuppleant) Swedish Education Research Association (SWERA)

Administrativa uppdrag i urval

  • Ledamot i Anställningsnämnden, Linköpings universitet
  • Ledamot i styrelsen för Institutionen för Beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Ledamot i lednngsruppen för Pedagogiskt arbete i Norrköping, Linköpings universitet

Nätverk

  • 2021 - Ansvarig ledare för nätverket AI, lärande och skola, Linköpings universitet
  • 2018 - Medlem i Technology, Information and Multimodality in the Digital Age (TIMDA)
  • 2014 - Medlem i Nordic Education Research Association (NERA)
  • 2014 - Medlem i American Education Research Association (AERA)

Sociala medier

Doktorander

Förnärvarande handleder jag vå doktorander som deltar i forskarutbildning i Pedagogiskt arbete (PAN) eller Teknikens och naturvetenskapens didaktik (TEKNAK).

Events och presentationer

2025

2024

  • Stenliden, L. (2024). Bridging the Gap: Exploring AI literacy for Teachers and Students in a Transformative Educational Landscape, KEYNOTE: EJEA INTERNATIONAL CONFERENCE 2024 on “Future Knowledge and Competence for AI-driven Innovation in Europe and Japan”. 6 november 2024 Linköping.
  • Stenliden, L. (2024). Från tavla och krita till Chat GPT i skolan – att verka med insikter om AI i ett föränderligt undervisningslandskap. KEYNOTE: Högskolan för Kommunikation och lärande, Teori och praktik i samverkan, 5 november, 2024, Jönköping.
  • Stenliden, L. (2024). Utbilda för idag och imorgon: Att navigera i nya undervisnings-landskap med insikter om AI. KEYNOTE: UTBILDNINGSDEPARTEMENTET, delegationsbesök, (avdelning förskola, skola och gymnasium), 26 september Linköpings universitet.
  • Sperling, K & Stenliden, L (2024). What literacy? An integrative review of AI education in middle school. Presentation at 3rd International Symposium on Digital Transformation, 14th of September, Växjö University.
  • Stenliden, L. (2024). AI i utbildning - Vetenskapliga utmaningar och relevanta samhällsutmaningar: KEYNOTE: UTBILDNINGSUTSKOTTET, 21 maj Linköpings universitet.
  • Stenliden, L. (2024). Framtidens undervisning... KEYNOTE: REKTORS VIP-MIDDAG, fundraisning event, 16 maj, Visualiseringscenter C, Norrköping.
  • Stenliden, L. (2024). Framtiden är här! Att navigera i nya landskap för undervisning och lärande. KEYNOTE: Del av kompetensutvecklingspaket, Holavedsgymnasiet, 12 maj, Tranås.
  • Stenliden, L. (2024. INBJUDEN DELTAGARE till VETENSKAPSRÅDET - seminarium kring skolans digitalisering, 8 maj, Stockholm.
  • Stenliden, L. (2024). AI literacy for student teachers Possibilities and challenges of implementing AI in teacher education. PRESENTATION AT ECIU: Lunch & Learn, April 24th, 2024.
  • Stenliden, L. (2024). AI I utbildning och skola. Panelsamtal med forskarkollega ARRANGÖR INTERNETSTIFTELSEN, SETT-mässan 17 april 2024.
  • Stenliden, L. (2024). Från tavla och krita till Chat GPT i skolan Att navigera i nya landskap för undervisning och lärande. KEYNOTE: VETENSKAPSAKADEMIN, Ingvar Lindkvist-dagen, 10 april 2024.
  • Stenliden, L. (2024). Connecting the dots: exchange of perspective and practices – International collaboration initiative. RESEARCH INITIATIVE for researchers at Johannes Keppler University, Austria. Campus Norrköping, March 21 st 2024.
  • Stenliden, L., (2024). (Ad)ventures in AI education. SYMPOSIUMARRANGÖR at NERA March 5 - 7, 2024, Malmö.
  • Stenliden, L., et al. (2024). Framtiden är här: AI och ny teknik med potential att omforma undervisningen: KEYNOTE, Vuxenutbildningen, Östergötland, 6 februari 2024.
  • Stenliden, L., et al. (2024). Digital media in Education – on going research at Linköping university, COLLABORATIVE INITIATIVE and presentation together with a research group at Linné University, 12th of January, Växjö.

2023

  • Stenliden, L., et al. (2023). (Co)designing AI literacy for Swedish Teacher Education. Swedish Edtest, KEYNOTE, online event, 21st November 2023.
  • Invited Panel list for “Living with AI in Education – Mapping Future Pathways”. Workshop for the WASP-HS annual conference “Living with AI – Critical Questions for the Social Sciences and the Humanities, 14th-15th November 2023, Malmö., 14th-15th November 2023, Malmö.
  • Stenliden, L. (2023). AI literacy in K12 and Teacher Education. Keynote, Högskolan Lärande och kommunikation, 9th November 2023, Jönköping.
  • Invited guest to ROUNDTABLE DISCUSSION around ”Digital teaching tools in Swedish education” with SCHOOL MINISTER LOTTA EDHOLM at Swedish Ministry of Education, 6th November, Stockholm.
  • Stenliden, L. (2023). AI literacy in K12 and Teacher Education. Third international workshop on computational thinking, coding skills and AI in schools (Round table), 30th October 2023, Växjö.
  • Stenliden, L. (2023). AI, utbildning och skola. Linköpings universitets samverkansförsamling, 12th October 2023, Norrköping.
  • Stenliden, L. (2023). AI literacy in K12 and Teacher Education. Utbilda för en värld med AI. AI Sweden and Linköping municipality, 5th October 2023, Linköping.
    Inbjuden deltagare i Riksdagsseminarium – Skolans likvärdighet, ett samarrangemang med Berättarministeriet, 4 oktober, 2023, Stockholm.
  • Bodén, U. & Stenliden, L. (2023). The construction of interactive and multimodal reading in school — a performative, collaborative and dynamic reading. ICOM-11, International Conference on Multimodality: Designing Futures, London, 27th – 29th September 2023, London.

Bloggande och debatt

Timda-bloggen

På bloggen diskuterar vi forskare i TIMDA-nätverket frågor kring: digitala textkompetenser, utmaningar för lärare och elever, bedömning av multimodalitet, visualiseringar, digital kompetens med mera. Allt utifrån genomförda studier och projekt. TIMDA står för text, information, multimodality in the digital age.

Mina senaste blogginlägg

Bloggen: Digitalitet - jag vet

På bloggen "Digitalitet - jag vet" beskriver forskare och lärare i projektet Digitalitet jag vet den vetenskapliga processen och de känslomässiga insikterna som uppstår när en pandemi kommer i vägen och kastar omkull förutsättningarna för ett praktiknära forskningsprojekt inom utbildningsväsendet.

Senaste debattartiklar

Dagens Nyheter

Media

Nyheter

Vårmingel med visualisering, lärande och AI

Alumner samlades på Visualiseringscenter C vid LiU:s vårmingel. Linnéa Stenliden och Anders Ynnerman bjöd på forskningsnyheter inom visualisering, lärande och AI och förde dialog kring hur ChatGPT och ny teknik påverkar oss och framtidens lärande.

portrait of man speaking

Forma AI-teknologi till nytta för samhället

För att utforska likheter och utmaningar som Europa och Japan står inför i digitala transformationenseran och för att främja gränsöverskridande samarbete och kunskapsutbyte - möttes forskare och branschrepresentanter från Europa och Japan upp på LiU.

Forskare interagerar med en social robot.

De undersöker om en robot kan väcka barns läslust

Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.

Forskningsnätverk

Organisation