Fotografi av Anna Martín Bylund

Anna Martín Bylund

Universitetslektor, Docent

Min forskning handlar om olika dimensioner av språk och kommunikation i olika utbildningssammanhang. Just nu intresserar jag mig särskilt på flerspråkiga praktiker i förskolan och förskollärares professionella omdöme, liksom för kroppsliga och sinnliga dimensioner av läsande hos elever i årskurs 4. Mina språkvetenskapliga engagemang utvecklas ständigt i mötet med olika (nationella, internationella och transnationella) utbildningsvetenskapliga praktiker. Jag är nyfiken på hur det som händer bland barn, elever, vuxna och lärare blir till i samspel mellan praktik, teori och politik. Jag inspireras av posthumanistiska problematiseringar av språk och kommunikation liksom av post-kvalitativa ingångar till forskning. I relation till grundutbildningen arbetar jag just nu med att stärka förskollärarstudenters förutsättningar för internationalisering och mobilitet.

Publikationer

2025

Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Mattias Arvola (2025) Slow Torture, Magic Books or Potentially Worth Further Exploring: Mapping Young Students' Thoughts About Reading and Creative Alternatives PCE2025 Conference Proceedings (Konferensbidrag)
Eva Reimers, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden (2025) Constructions of a reading crisis - representation of PIRLS 2021 in public discourses Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Emma Mainza Chilufya, Mattias Arvola, Susanne Severinsson, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden, Arezou Mortazavi, Tom Ziemke (2025) The BookBot Project: Conceptual Design of a Social Robot Facilitating Reading Motivation Chatbots and Human-Centered AI: 8th International Workshop, CONVERSATIONS 2024, Revised Selected Papers, s. 132-149 (Konferensbidrag) Vidare till DOI

2024

Mattias Arvola, Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden (2024) Jump around or sit still and read: Physical activity and reading in primary school Journal of Literary Education, Vol. 8, s. 49-67 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Bylund, Linnéa Stenliden (2024) Closer to the senses in post-pandemic teacher training - Reclaiming the body in online educational encounters Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Vol. 29, s. 3133-3154 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

Forskningsprojekt

Undervisning

Organisation