Fotografi av Anna Martín Bylund

Anna Martín Bylund

Universitetslektor, Docent

Min forskning handlar om olika dimensioner av språk och kommunikation i olika utbildningssammanhang. Just nu intresserar jag mig särskilt på flerspråkiga praktiker i förskolan och förskollärares professionella omdöme, liksom för kroppsliga och sinnliga dimensioner av läsande hos elever i årskurs 4. Mina språkvetenskapliga engagemang utvecklas ständigt i mötet med olika (nationella, internationella och transnationella) utbildningsvetenskapliga praktiker. Jag är nyfiken på hur det som händer bland barn, elever, vuxna och lärare blir till i samspel mellan praktik, teori och politik. Jag inspireras av posthumanistiska problematiseringar av språk och kommunikation liksom av post-kvalitativa ingångar till forskning. I relation till grundutbildningen arbetar jag just nu med att stärka förskollärarstudenters förutsättningar för internationalisering och mobilitet.

Publikationer

2024

Anna Bylund, Linnéa Stenliden (2024) Closer to the senses in post-pandemic teacher training - Reclaiming the body in online educational encounters Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Vol. 29, s. 3133-3154 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Linnéa Stenliden, Anna Martín Bylund (Redaktörskap) (2023) Kvalitativ (digital) kompetens: En studie av multimodalitet i svenskundervisningen på högstadiet och gymnasiet

2022

Emilia Zotevska, Anna Bylund (2022) How to do things with food: The rules and roles of mealtime things in everyday family dinners Children & society, Vol. 36, s. 857-876, Artikel e12543 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anna Martín Bylund, Linnéa Stenliden (2022) Closer to far away: transcending the spatial in transnational families' online video calling Journal of Multilingual and Multicultural Development, Vol. 43, s. 587-599 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2021

Linnéa Stenliden, Anna Martín Bylund, Lena Landkvist, Linda Ekström Lind, Susanna Kellgren Lundberg, Hannes Stenmark, Cornelia Wilhelmsson (2021) Lärares (digitala) kompetens före, under och efter covid-19: Skärvor av förståelse från skolor i Sverige Utbildning och Lärande / Education and Learning, Vol. 15, s. 9-28 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

Forskningsprojekt

Undervisning

Organisation