Hydraulik är känd för sin höga effekttäthet, det vill projektet ta till vara på. I kombination med en elmotordrift av pumpen, speciellt i mobila applikationer, är det viktigt att den kombinerade enheten s.k. Epump tar till vara både elen och hydraulikens fördelar. I detta projekt föreslås en ny integrerad komponent där elmotor och kraftelektronik byggs samman med rätt hydraulpumpkoncept. Genom denna integrering kommer effekttätheten och verkningsgraden öka medan ljudnivån minskar.
Dagens hydraulsystem tar inte vara på elsystemets potential att variera varvtal, distribuera och återvinna tillgänglig energi. Om det kan nyttiggöras kan det leda till en ökad systemverkningsgrad vilket i sin tur leder till ett reducerat behov av installerad batterikapacitet i fordonen.
E-hydraulik
Det har kommit fram många olika tänkbara elektro-hydrauliska systemlösningar men ingen har tagit ett helhetsgrepp om hur, var och när de olika systemlösningarna ska användas för bästa funktion i kombination med minimerad energianvändning. I detta projekt står flerpumpslösningar i fokus, vilket är ett potentiellt sätt att dra nytta av elektrifieringen.
E-pump
Det har inte presenterats någon bra integrerad elmotor och hydraulpump/motorlösning dock har behovet av nya lösningar för E-pumpar uppmärksammats för eldrivna mobila maskiner. Den föreslagna pumpen har en bra ljudbild i kombination med en mycket bra verkningsgrad och kompakthet. Vidare har den nya föreslagna pumplösningen unika möjligheter att integreras med en elmotor. Genom pumpdesignen kan många olika Epumplösningar skapas för olika system och driftsfall så som en, två eller fyrkvadrant maskin.
Resultaten av utvecklingen av E-pump kommer att gagna alla applikationer som använder hydraulik så som produktionsanläggningar, skogsmaskiner, lastbilskranar eller flygplan