Området inkluderar forskning om affärs- och verksamhetsutveckling samt kunskaps- och kompetensutveckling, särskilt i verksamheter där IT-utnyttjande är en väsentlig beståndsdel. Vi riktar särskilt intresse mot den roll strategier, (ekonomi)styrning och informationssystem har när människor samverkar i olika slags organisationer (företag, myndigheter, förvaltningar och föreningar), nätverk och koalitioner, och samspelet med omgivande ekologier. Perspectives management – att uppfatta och hantera olika intressenters perspektiv – är en väsentlig del i strävan att nå en djupare och mer nyanserad förståelse av de studerade företeelserna.
Affärsekologi, affärsmodell, prismodell
Ett centralt område är kopplingen affärsekologi, affärsmodell, prismodell. Där samverkar vi med forskare från andra universitet i CASIP, the Centre for Advanced Research in Strategic and Innovative Price models.
Affärsekologier, enligt vårt synsätt, är ett sätt att uppfatta och analysera omgivningen som blickar bortom den snävare kretsen av direkt samverkande parter. Föränderlighet är i fokus och inte minst är idéers och koncepts väg genom samhället viktiga att fånga upp.
Affärsmodeller, hur värdeerbjudanden skapas och levereras i samverkan mellan parter, är ett växande forskningsområde. För oss är det både koncept för att analysera verksamheter och föremål för studier av praktikerperspektiv – hur beskriver personer i organisationer själva sina affärsmodeller?
En sida av affärsmodeller som hittills inte fått tillräckligt med fokus, är prismodeller – de sätt att konstruera de kontrakt som vår marknadsekonomi vilar på. De prismodeller som gäller för våra inköp, de som styr internpristransaktioner och de som tillämpas vid vår försäljning leder till (medveten eller omedveten) fördelning av risker mellan parter och incitament för – eller mot – konstruktivt samarbete. Vi studerar prismodeller som väsentliga delar av affärsmodeller, vilka i sin tur verkar i en dynamisk omgivning, en affärsekologi.
Kunskaps-, kompetens- och verksamhetsutveckling
Vi studerar hur kunskap och kompetens traderas och utvecklas i moderna organisationer och vilka konsekvenser det får för verksamhet och individer. Vi problematiserar även utveckling ur värderings- och normutmaningsperspektiv. Organisatorisk och individuell balans ur ett människocentrerat organisationsperspektiv är också en viktig sida av denna forskning.
Att digitalisering är ett självklart inslag i organisationer idag innebär inte att det är oproblematiskt och lätthanterligt. För att bidra till bättre förmåga att hantera utmaningar och möjligheter, studerar vi inom detta forskningsområde hur organisationen eller nätverket utvecklas i samklang, eller konflikt, med den betydelsefull IT-användning. Avvägningar mellan standardisering och individanpassning, liksom perspectives management – uppmärksamhet på olika intressenters perspektiv på verksamhet och IT-utnyttjande – är centrala sidor att studera. Affärs- och verksamhetssystem för samordning och effektivisering; kunskapshantering för kompetensutveckling och effektivisering; gränsöverskridande system för virtuell samverkan – för alla är mognaden och kompetensutvecklingen kring teknikens möjligheter och utmaningar förutsättningar för framgångsrik verksamhet.
Forskarskolan Management och IT (MIT)
Vi och våra doktorander medverkar i forskarskolan Management and IT (MIT), ett nationellt samarbete mellan ett dussintal lärosäten, som Ekonomiska Informationssystem bidrog till att grunda vid millennieskiftet.