Forskarstudie om körbeteende

En person sitter med händerna på ratten framför en körsimulator
Körsimulator Fotograf: Björn Lidestam

Körsimulatorer i förarutbildningen - ökar det trafiksäkerheten och förbättrar arbetsmiljön för trafikinspektörer?

Under flera år har det vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och Linköpings universitet (LiU) pågått forskning finansierad av Trafikverket för att undersöka den eventuella nyttan med körsimulatorer för förarutbildning och förarprov. Intervjuer med trafiklärare har bland annat visat att trafiklärare ser körsimulatorerna som bra verktyg, men behöver mera kunskap för att kunna anpassa användningen av dem enligt utbildningsplanen. En simulatorstudie har visat att ett screeningtest i körsimulator före det fysiska körprovet kan detektera förare som är för riskbenägna och ännu inte redo att vara självständiga förare.

Forskningsprojekt

Nu har ett doktorandprojekt finansierat av Trafikverket påbörjats vid LiU med syftet att ta ytterligare steg mot att implementera simulatorer i förarprov samt till att förbättra användningen av simulatorer i körkortsutbildningen. Det övergripande målet med projektet är att öka trafiksäkerheten genom att säkerställa att förare som visar tydliga brister i riskmedvetenhet fångas upp före det riktiga förarprovet. Detta kommer även att förbättra arbetsmiljön för trafikinspektörerna.

Delta i studien!

Vill du vara med i en forskningsstudie om körbeteende i simulerade trafiksituationer?

Projektets syfte är att undersöka körbeteende i simulerade trafiksituationer. Resultatet kan användas för att bättre förstå förarbeteende i trafiksituationer och till att förbättra förarutbildning och förarprov. Projektet finansieras av Trafikverket.

Studien börjar med en elektronisk enkät om din bakgrund och om självskattad körförmåga. Sedan följer en inledande körövning på cirka 10 minuter i simulatorn och därefter själva försöket med en ca 30 minuter lång körning i simulatorn. Du ska försöka köra som du skulle ha gjort i verklig trafik. Både under övningssträckan och efter försöket har du möjlighet att ställa frågor till försöksledaren. Försöksledaren kommer dock inte prata med dig under själva försöket. Om det är något som är oklart så får du gärna fråga försöksledaren. Studien avslutas med en kort enkät om hur du tyckte att försöket gick.

Studien kommer att samla in och registrera information om dig. Du kommer att bli tillfrågad att uppge information om din bakgrund, körerfarenhet och attityder i trafiken. Under körningen kommer fordonsdata registreras, såsom hastighet och inbromsning.

All data som samlas in från försöket kommer att avidentifieras. Det innebär att ditt namn inte kommer att sparas tillsammans med insamlad data och resultaten som redovisas därför inte kan spåras till dig. Deltagandet innebär inga förutsägbara följder eller risker för dig som person.

Vi vill betona att ditt deltagande är frivilligt och du kan välja att avbryta när du vill utan att ange någon orsak. Om du har några frågor om studien kan du kontakta försöksledaren Victor Nyberg. 

Vill du delta? 

Studien pågår 15 till 17 maj 2024 i Linköping, och 20 maj till 20 juni 2024 i Umeå.

För att anmäla dig till studien och boka en tid, kontakta Victor Nyberg. Anmälningar tas emot löpande fram till slutdatum. 

 

Publikationer

Tidigare publikationer med Statens väg- och transportforskningsinstitut 

Enkätstudie

Parallellt med doktorandprojektet genomförs en studie finansierad av Stiftelsen Promobilia. Syftet är dels att undersöka hur körkortsprocessen upplevs i dag hos körkortstagare med olika typer av funktionsvariation, dels hur eventuella förändringar i körkortsprocessen kan påverka dessa körkortstagare. Första steget var en enkätstudie som nu har avslutats. Du kan läsa mer om den i artikeln Utmaningar i körkortsprocessen för personer med NPF-diagnos på Sveriges trafikutbildares riksförbunds hemsida.

Kontakt

Organisation