Öppen vetenskap
Öppen vetenskap främjar lärande och innovation
Begreppet Öppen vetenskap innebär att man arbetar med att göra olika delar av den vetenskapliga processen och dess resultatet tillgängliga. Ofta ligger fokus på öppna publikationer (open access) eller öppna forskningsdata (open data). Andra delar som ofta nämns är öppna lärresurser, öppen källkod, öppen kollegial granskning och medborgarforskning.
Öppen vetenskap förväntas ur ett samhällsperspektiv vara viktig för att den vetenskapliga kunskap som tas fram ska komma samhället till del. På så sätt förväntas öppen vetenskap främja lärande och innovation. Ur ett inomvetenskapligt perspektiv ses öppen vetenskap inom vissa forskningsområden som ett verktyg för att göra forskning transparent och på så sätt förhindra forskningsfusk och ineffektiva forskningsprocesser. Kraven från akademiska tidskrifter ökar också på att forskare öppnar data och gör dem tillgängliga för andra via repositorier.
Målbild för Sverige 2026
I forskningspropositionerna Kunskap i samverkan – för samhällets utmaningar och stärkt konkurrenskraft (prop. 2016/17:50) och Forskning, frihet, framtid – kunskap och innovation för Sverige (prop. 2020/21:60) slås fast att publikationer och forskningsdata ska vara öppna senast 2026. I takt med att man rör sig i riktning mot öppen vetenskap kommer öppenhet att bli norm samtidigt som det blir tydligare vad man inte bör gör öppet tillgängligt av etiska, juridiska och kommersiella aspekter samt säkerhetsaspekter.
Målbild för LiU
För att dra nytta av de möjligheter det öppna vetenskapssamhället erbjuder är det viktigt att forskare får lämpligt stöd. Vid Linköpings universitet arbetar vi aktivt för att forskare ska ha förutsättningar att öppna sin forskning. För råd och stöd hänvisar vi till universitetsbibliotekets sidor om publiceringsavtal och open access samt om datahantering och datahanteringsplaner. Det finns även möjlighet att lägga upp och ta del av öppna lärresurser.