Mer flexibilitet i framtidens elsystem
Elsystemet står inför stora förändringar i både produktion och användningen av energin. Andelen av produktionen som kommer från icke-styrbara kraftkällor, så som vindkraft och solceller, ökar. Användarflexibilitet kan då bidra till ett stabilt elsystem och elektrifierade fordon har en stor potential till att bidra till framtidens elsystem.Det innebär exempelvis att fordonen laddas när det finns nätkapacitet tillgänglig, att fordonen laddas när det finns mycket klimatsmart elproduktion, eller att laddningen under en kort stund kan minskas i effekt om en obalans uppstår i elsystemet. I en förlängning kan även Vehicle-to-Grid, V2G, användas där fordonen matar ut energi till elsystemet.
Vår forskning om fordon, laddning och elinfrastruktur
Att förstå påverkan på elsystemet för hur olika val av laddinfrastrukturen, när fordonen laddas, och med vilken laddeffekt det sker på är centralt för att erhålla ett resurseffektivt system som har en bred acceptans. Metoder som vi använder i forskningen är dataanalys, modellering, simulering, och optimering av primärt styrningen av laddning, men även designval av laddinfrastruktur.Våra forskningsprojekt genomförs med både lätta och tunga fordon, så som personbilar, lastbilar, bussar och arbetsmaskiner.