Sedan lanseringen av ChatGPT i november 2022 har generativ AI snabbt tagit sig in i skolans värld. Trots att tekniken är långtifrån ny, har datorkraften som finns idag, i kombination med nya applikationer, öppnat upp för möjligheten att AI kan användas av alla.
Utforska AI och mänsklig interaktion i utbildning
Vi har fått finansering från Vetenskapsrådet för att i form av explorativa workshops utveckla metoder för att förstå interaktionen mellan människa och artificiell intelligens (AI) i utbildningssammanhang. Människor interagerar med AI-verktyg genom promptar som bygger på naturligt språk. Med andra ord kan vår interaktion med AI beskrivas som en språklig verksamhet som kan analyseras utifrån språkliga teorier. Det systematiska angreppssättet för att skriva promptar, så kallat ”prompt engineering”, lyfts, tillsammans med AI-litteracitet och kritiskt tänkande, fram som nödvändig kunskap för användare av AI. I ett utbildningssammanhang är det därför viktigt att analysera hur det naturliga språket används och utvecklas i interaktion mellan människa och dator.
Tvärvetenskapligt samarbete för att utveckla forskningsmetoder
Genom tvärvetenskapligt samarbete, med kompetenser från teknikdidaktik och språkvetenskap, vill vi skapa en plattform för att generera forskningsfrågor samt skapa ramverk för att utforska de metoder som behövs för att angripa dessa. Mer specifikt är målen att:
- Utveckla ett teoretiskt ramverk för hur undervisning och lärande kan förstås utifrån tillgången till generativ AI i skola och utbildning.
- Undersöka hur detta ramverk skapar förutsättningar för organisation av lärandeaktiviteter.
- Utforska vilka datainsamlings- och analysmetoder som kan vara användbara inom ett sådant teoretiskt ramverk.
- Bygga ett nätverk av forskare och avnämare som tillsammans utvecklar forskningsidén.
Projektet pågår 2025-2026 och vi kommer att fortlöpande bjuda in till workshops. Hör gärna av dig till Karin Stolpe som är projektledare, om du har intresse av att delta eller på annat sätt komma i kontakt med projektet.