Fotografi av Andreas Larsson

Andreas Larsson

Koordinator

Jag forskar om hur språk, visuella resurser och materiella villkor formar teknikundervisning. I samverkan med skola och industri utvecklar jag verktyg som stärker STEM-intresse och säkrar kompetensförsörjning.

Forskning för en stärkt teknikundervisning och hållbar kompetensförsörjning

Min forskning handlar om hur språk, gester, visuella resurser och materiella villkor påverkar teknikundervisning, teknisk litteracitet och lärares ämnesdidaktiska kunskap.

Genom kognitiv lingvistik och multimodal analys studerar jag undervisning i olika sammanhang – från förskola till yrkesutbildning – för att utveckla kunskap och verktyg som möter samhällsutmaningar som digitalisering, generativ AI och behovet av inkluderande teknikutbildning.

I mina projekt samarbetar jag med lärare, science centers och industripartners för att skapa undervisningsmiljöer och resurser som hjälper lärare att planera, genomföra och utvärdera teknikundervisning på ett sätt som stärker elevernas förståelse, intresse och självförtroende inom STEM. Vi tar fram berättelser och material som gör teknisk litteracitet relevant i vardagliga och yrkesmässiga sammanhang, och utvecklar modeller för långsiktig kompetensförsörjning som kan användas av både utbildningssektorn och arbetslivet. Resultaten används nationellt och internationellt för att stödja skolutveckling, bredda rekryteringen till teknikintensiva branscher och bidra till innovation och hållbar tillväxt.

Framtidens STEM-identitet – Lokal samverkan för hållbar kompetensförsörjning

Projektet undersöker hur ungas intresse och identitet inom STEM påverkas av lokal kontext, socioekonomiska förutsättningar, genus och informella influenser som sociala medier. Genom nära samverkan mellan skolor, science centers och industripartners utvecklas berättelser och aktiviteter som inte bara gör STEM mer inkluderande och relevant, utan också stärker ungas självkänsla och tilltro till sin förmåga att välja tekniska utbildningar och yrken. Målet är att skapa modeller för lokal samverkan som kan användas av kommuner och regioner för att säkra kompetensförsörjning och bredda rekryteringen till teknikintensiva branscher. Projektet leds av mig som projektledare och forskare, med finansiellt stöd från Impact Innovation-programmet Swedish Metals & Minerals - ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova och pågår 2025–2028.

Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID)

NATDID är en nationell resurs som stärker kopplingen mellan forskning och skolans praktik, med särskilt fokus på teknikämnet. Verksamheten samlar forskare, lärare och andra aktörer för att sprida kunskap, utveckla professionella resurser och skapa förutsättningar för likvärdig undervisning. De verktyg och material som tas fram används för att stödja lärares planering, undervisning och kollegiala lärande, och bidrar därmed till att höja kvaliteten och utveckla undervisningen på alla nivåer. Jag är föreståndare för centret som finansieras genom ett regeringsuppdrag till Linköpings universitet.

AI och människa i undervisning – språk, interaktion och lärande

Projektet undersöker hur generativ AI förändrar språk och interaktion i undervisningsmiljöer. Fokus ligger på att förstå hur AI kan integreras på ett meningsfullt och etiskt sätt i utbildning, och hur detta påverkar både lärande och undervisning. Resultaten ska ge lärare och utbildningsanordnare vägledning i att utforma aktiviteter och strategier som stärker elevers kritiska tänkande, AI-litteracitet och kommunikativa förmåga i mötet med AI. Jag medverkar som forskare i projektet som finansieras av Vetenskapsrådet och genomförs under perioden 2025–2026.

Publikationer

2025

Andreas Larsson, Karin Stolpe (2025) Situating technology teachers' personal PCK: an investigation of the material preconditions for technology education in Sweden International journal of technology and design education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Stolpe, Marlene Johansson Falck, Andreas Larsson (2025) Spatial Constructions of Time: Exploring Co-Speech Gestures in Lectures on Programming Cognitive Semiotics (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Andreas Larsson (2024) Språkets betydelse för teknikundervisningen Från teori till teknikundervisning, s. 67-77 (Kapitel i bok, del av antologi)
Andreas Larsson, Charlotta Nordlöf, Jonte Bernhard, Jonas Hallström (Redaktörskap) (2024) Från teori till teknikundervisning
Andreas Larsson, Andreas C. Göransson, Ammie Berglund (2024) Inledning - Biologididaktik för lärare Biologididaktik för lärare: Exempel från forskning och skolpraktik, s. 1-4 (Kapitel i bok, del av antologi)

Forskning

Relaterat innehåll