Kostnadsdelningsmodeller för samordnade transporter beskriver hur optimerade kostnader och intäkter skall fördelas mellan systemets aktörer, vilket ger underlag för lönsamhetsberäkningar.
Den modell som används för transportoptimering beror av tillämpningen. T ex inom citylogistik används i regel en ruttplaneringsmodell som innehåller infrastrukturen, kund- och fordons- och kostnadsdata, samt en beskrivning av de transportrelaterade policyåtgärder (restriktioner och incitament) som gäller i city.
Kostnadsdelningsmodellen bygger i regel på koncept, dvs rättviseprinciper, från kooperativ spelteori, och beskriver möjligheter till och förutsättningar för effektiva samarbeten mellan aktörerna, samt vilka kostnader som skall analyseras.
Exempel på projekt
- Pooling: Integration och koordination av transporter inom skoglig verksamhet
- Effektivare Citylogistik – En nödvändighet för både industri och samhälle
- Integrerad ruttplanering och kostnadsdelning inom citylogistik
- Affärsmodeller för citylogistik
Samarbeten
- VTI
- IEI/LiU
- Skogforsk
- Svenska kommuner
- Transportföretag
Finansiärer
- Energimyndigheten
- Vinnova
- TRENoP