Jag är biträdande professor i logopedisk vetenskap (inriktning klinisk lingvistik). Mina forskningsintressen rör språk och interaktion hos barn och vuxna med kommunikativa eller kognitiva funktionsnedsättningar, t.ex. språkstörning, förvärvad afasi, alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), personer med dövblindhet, samt språk och interaktion vid demenssjukdom.
Av särskild relevans för mig är att identifiera återkommande mönster och praktiker i social interaktion som är betydelsefulla för att personer med kommunikativa eller kognitiva funktionsnedsättningar och deras anhöriga ska kunna leva med så hög livskvalitet som möjligt, oavsett sjukdom eller andra utmaningar. I de forskningsmiljöer som jag tillhör fokuseras huvudsakligen kvarvarande resurser och förmågor, snarare än problem och avvikelser och bearbetas hur sådana resurser, samt omgivningen, kan utvecklas för att optimera ett gott liv, inkludering och deltagande i det vardagliga livet – för alla. Jag arbetar huvudsakligen inom en multimodal, konversationsanalytisk (CA) tradition, ofta i kombination med etnografi och ibland även med experimentella metoder. Flerspråkighet, mångkulturalitet och tolkade möten är områden som länge varit del av min forskning och har även utvecklats till att omfatta flerspråkighet och mångkulturalitet avseende kommunikativa funktionsnedsättningar – ett i många avseenden förbisett område, trots en ständigt ökande globalisering. Se exempelvis Plejert et al. (2017) avseende flerspråkig interaktion och demenssjukdom.