Jag disputerade 2014, på Tema barn, vid Linköpings universitet, och arbetar för närvarande som universitetslektor vid IBL där jag undervisar och har kursansvar på ett antal UK-kurser. Min forskning kretsar kring ungdomar och etnicitet, både som en källa till styrka och en orsak till exkludering i olika skolsammanhang.
Utbildningsystemet beskrivs ofta som nyckeln till att lyckas i det svenska samhället. Men lyckade skolprestationer leder inte per automatik till social inkludering och acceptans.
Snarare beskriver högpresterande elever med utländsk bakgrund en social exkludering från klasskamrater de benämner som "svenskarna". Trots att ingen är direkt elak upplever elever med utländsk bakgrund ett subtilt avståndstagande, undvikande och social exkludering. Jag myntade termen polite exclusion för att beskriva dessa former av subtila verbala och icke verbala handlingar som riktas mot minoriteter men som inte nödvändigtvis har onda intentioner. Samtidigt kan de vara smärtsamma för de utsatta.
Skolpersonalen beskriver klassen som inkluderande och tillåtande där alla accepteras oavsett bakgrund. Hur kan vi förstå denna diskrepans i hur elever beskriver sin sociala situation och hur skolpersonal beskriver samma elevgrupp?
I ett antal publicerade artiklar utforskar jag dessa skilda upplevelser och beskrivningar av samma klassrumsmiljö där lärares färgblinda diskurs hindrar dem från att se den subtila exkludering som deras elever upplever och so de kopplar till sin etniska bakgrund. Studien bygger på deltagande observation i en högpresterande gymnasieklass och intervjuer med elever och lärare.