Fotografi av Matilda Bönner

Matilda Bönner

Doktorand

Jag vill genom min forskning i medicinsk pedagogik skapa förutsättningar för arbetsterapeutstudenters lärande av färdigheter inom arbetsterapeutisk bedömning.

Lärande om bedömning som en arbetsterapeutisk färdighet

Min forskning rör medicinsk pedagogik och handlar om hur arbetsterapeutstudenter lär kring arbetsterapeutisk bedömning som ett verktyg för handlingsberedskap in i det kommande arbetslivet.

Jag tillhör forskarskolan för medicinsk pedagogik vid Linköpings universitet som är ett samarbete med Stockholms universitet och Karolinska institutet. I min forskning efterfrågar jag hur studenter, VFU-handledare och universitetslärare erfar och förstår arbetsterapeutisk bedömning som ett led i att arrangera lärandesituationer och stödja studenters lärande. Idag saknas forskning kring detta.

Mitt forskningsintresse har sitt ursprung i mina tidigare och nuvarande erfarenheter av att skapa förutsättningar för lärande. Både som tidigare arbetsterapeut inom förskolans och grundskolans elevhälsa och i mötet med dagens studenter på arbetsterapeutprogrammet. Jag är också intresserad av att driva professionsutvecklingsfrågor där färdigheter inom arbetsterapiyrket är centralt.

Om mig

CV

Utbildningar

  • 2022 Masterexamen i medicinsk vetenskap -Arbetsterapi, Linköpings Universitet (LiU)
  • 2006 Arbetsterapeutexamen, Linköpings Universitet (LiU)

Anställningar

  • 2023- Doktorand, Linköpings Universitet (LiU)
  • 2022-2023 Adjunkt i arbetsterapi, Linköpings Universitet (LiU)
  • 2017-2022 Leg. Arbetsterapeut, Centrala elevhälsan, Kinda kommun
  • 2007-2017 Leg. Arbetsterapeut, primärvård, ortopedi, neurologi, habilitering och psykiatri inom Rörelse och hälsa samt Universitetssjukhuset i Linköping, Region Östergötland

Utbildningsuppdrag

  • Olika undervisningsuppdrag i flera kurser på arbetsterapeutprogrammet vid LiU, Campus Norrköping. Möter företrädelsevis studenter i termin två och tre, bland annat som basgruppshandledare.

Nätverk

Forskning

Organisation