Jag är forskare inom avancerade strukturella material för flyg- och andra relaterade applikationer vid avdelningen för Konstruktionsmaterial (KMAT) på Institutionen för Ekonomisk och Industriell Utveckling (IEI). Min forskning fokuserar på utveckling av högpresterande material, ytskikt, mekaniska egenskaper och experimentell karakterisering. Jag har varit koordinator för två EU- och Clean Sky 2-finansierade projekt (DevTMF och AddMan) och har deltagit i flera nationella samarbetsprojekt finansierade av LIGHTer, SMF Flyg, Produktion2013, Strukturfonderna och så vidare.
Min forskarbakgrund är inom materialvetenskap, med särskild inriktning på skademekanismer i högtemperaturmaterial som används i gasturbiner och flygmotorer. Jag disputerade vid Linköpings universitet 2007 och arbetade som forskare på Rolls-Royce i Storbritannien i fem år innan jag återvände till Linköping. Jag har handlett totalt 14 akademiska och industriella doktorander, 12 juniora forskare och 11 studenter, samt varit opponent för 12 doktorander och studenter.
Jag jobbar också som EU forskningskoordinator vid IEI tack vare min omfattande erfarenhet med EU ansökningar och management av EU projekt. Jag utvecklar också forskningsstrategier och samarbeten, särskilt med widening-länder, inom projekt finansierade av EU och Svenska Institutet. Genom att främja internationellt samarbete och inkludering bidrar jag till att stärka forskningssamarbeten och innovationen inom materialvetenskap och Sverige. Dessutom sitter jag i ledningsgruppen för SARC, där jag bidrar till internationellt samarbete och utveckling av forskningsinitiativ inom flygteknik. Här ingår internationellt samarbete med Brasilien, UK, Tyskland och så vidare.