Fotografi av Thomas Rosenfall

Thomas Rosenfall

Universitetslektor

Marknadsföring har alltid intresserat mig – och det försöker jag förmedla genom utbildning och forskning.

Undervisning och forskning kring marknadsföring och strategi

Min forskning handlade om affärsmodeller för kommersiell öppen källkod. De modeller jag fann, används numera av samtliga aktörer inom öppen källkod. Numera intresserar jag mig och undervisar kring varumärken inom B2B och SME, men även strategi som affärsmodeller.

Marknadsföring, ett livslångt intresse

Marknadsföring har alltid intresserat mig. Från min tidningsförsäljning i tolvårsåldern, via rollspelskonvent och studentradio, till marknads- och försäljningschef på företag. Det är också ett område som ständigt utvecklas, vilket gör det intressant att följa.

Forskning om affärsmodeller för kommersiell öppen källkod

Jag studerade kommersiella öppna källkodsföretag och hur deras affärsmodeller fungerade. Jag tittade bland annat på svenska MySQL, numera en del av Oracle, och amerikanska Red Hat, numera IBM.

Resultat

Jag fann i huvudsak tre olika affärsmodeller, Initiativtagare (eng. Initiator), den kanske vanligaste affärsmodellen, den som MySQL använde (och MariaDB gör än idag), där företaget har en mjukvara och sedan öppnar källkoden, men behåller kontrollen, och tar betalt via prenumeration. En annan vanlig affärsmodell är Integratör (eng. Integrator), Red Hats modell, där olika mjukvaror paketeras ihop, och betalas med prenumeration. Jag hittade också en lite ovanlig variant, som jag kallar Införare (eng. Inserter), där ett företag tar hand om ett öppen källkodsprojekt. Forskningen är ett decennie gammalt,  men alla indikationer tyder på att det är likadant även idag. Det vill jag bekräfta.

Varumärkens betydelse för relationer för små och medelstora företag

Det är intressant att undersöka varumärkens betydelse för små- och medelstora företag som arbetar mellan företag (eng. Business-to-Business (B2B)). Hur mycket påverkar mindre företags varumärken kunder och leverantörer? Det vill jag ta reda på.

Korta fakta

Akademiska meriter

  • Ek. Dr. Linköpings universitet 2012
  • Ek. Lic. Linköpings universitet 2008
  • Ek. Mag, Uppsala universitet  2008
  • MBA, Uppsala universitet 2002
  • Fil.kand. Linköpings universitet 1996
  • Högskoleexamen:Kulturvetarlinjen, Linköpings universitet 1993

Uppdrag

  • Styrelseordförande för Brunneby Musteri till och med 2019
  • Granskare: International Conference on Information Systems 2010
  • Suppleant i programnämnden för maskinteknik och design (MD) 2015-2016

Undervisning

  • Att starta och driva företag (TEAE22/ETE394)

  • Affärstrategier (TEIE72)

  • Industriell ekonomi (TEIN01)

  • Industriell ekonomi (TEIE06)

  • Industriell marknadsföring (TEIM11 och TEIM32)

  • Marknadskommunikation (TEAE14)

  • Utvärdering av IT-projekt (TDDC34)

Handledare och examinator för exjobb för Industriell ekonomi (TQI33) och Grafisk Design och Kommunikation (TQD10).


Samverkan

  • 2010 - 2016Föreningen Sambruk; sakkunnig för öppen källkod.
  • 2013: Kompetensförstärkning inom kommunal öppna data - ett VINNOVA-finansierat projekt som leddes av Morus Konsult AB, och föreningen Sambruk var en partner. Medverkade som Sambruks forskningsrepresentant.
  • 2012 - 2013: Framtidsföretag i Östergötland - ett samarbetsprojekt mellan Almi Företagspartner AB och Linköpings universitet, som finansierades av EU:s regionalutvecklingsfond European, Regionförbunden Östsam, Almi Företagspartner och Linköpings universitet. Medverkade som företagsrådgivare.
  • 2009 - 2011: Business Models for Open Source Software in the Public Sector: New Opportunities for Customers and Suppliers (Bossanova) - ett samarbete mellan VINNOVA, Sambruk och Linköpings universitet. Detta resulterade i min avhandling, bland annat.
  • 2005 - 2008: Open source software as a strategic resource - ett projekt som finansierades av Lundbergsstiftelserna. Resultatet blev min licentiatavhandling, bland annat.

Publikationer

2012

Christina Öberg, Christina Grundström, Thomas Rosenfall (2012) The role of identity for open-source software innovations
Thomas Rosenfall (2012) Open Source Vendors' Business Models
Christina Grundström, Thomas Rosenfall, Christina Öberg (2012) Community Interaction - Impact on Innovation and Open-source Business Models

2010

Anna Öhrwall Rönnbäck, Thomas Rosén, Claes-Olof Olsson, Göran Goldkuhl (2010) Innovative Business Models Enhancing Open Source Software in the Public Sector

2008

Thomas Rosén (2008) Open Source Business Model: Balancing Customers and Community

Forskning

Organisation