Marknadsföring, ett livslångt intresse
Marknadsföring har alltid intresserat mig. Från min tidningsförsäljning i tolvårsåldern, via rollspelskonvent och studentradio, till marknads- och försäljningschef på företag. Det är också ett område som ständigt utvecklas, vilket gör det intressant att följa.
Forskning om affärsmodeller för kommersiell öppen källkod
Jag studerade kommersiella öppna källkodsföretag och hur deras affärsmodeller fungerade. Jag tittade bland annat på svenska MySQL, numera en del av Oracle, och amerikanska Red Hat, numera IBM.
Resultat
Jag fann i huvudsak tre olika affärsmodeller, Initiativtagare (eng. Initiator), den kanske vanligaste affärsmodellen, den som MySQL använde (och MariaDB gör än idag), där företaget har en mjukvara och sedan öppnar källkoden, men behåller kontrollen, och tar betalt via prenumeration. En annan vanlig affärsmodell är Integratör (eng. Integrator), Red Hats modell, där olika mjukvaror paketeras ihop, och betalas med prenumeration. Jag hittade också en lite ovanlig variant, som jag kallar Införare (eng. Inserter), där ett företag tar hand om ett öppen källkodsprojekt. Forskningen är ett decennie gammalt, men alla indikationer tyder på att det är likadant även idag. Det vill jag bekräfta.
Varumärkens betydelse för relationer för små och medelstora företag
Det är intressant att undersöka varumärkens betydelse för små- och medelstora företag som arbetar mellan företag (eng. Business-to-Business (B2B)). Hur mycket påverkar mindre företags varumärken kunder och leverantörer? Det vill jag ta reda på.