Marknadsföring, ett livslångt intresse
Marknadsföring har alltid intresserat mig. Från min tidningsförsäljning i tolvårsåldern, via rollspelskonvent och studentradio, till marknadsansvarig på ett företag. Det är också ett område som ständigt utvecklas, vilket gör det intressant att följa.
Forskning om affärsmodeller för kommersiell öppen källkod
Jag studerade kommersiella öppna källkodsföretag och hur deras affärsmodeller fungerade. Jag tittade bland annat på svenska MySQL, numera en del av Oracle, och amerikanska Red Hat.
Resultat
Jag fann i huvudsak två olika affärsmodeller, därav Red Hats modell, med prenumeration som intäktsmodeller, är den vanligaste för kommersiell öppen källkod idag. I och med att branschen strömlinjeformade sig, så blev affärsmodeller inte lika intressanta att undersöka längre.
Varumärkens betydelse för relationer för små och medelstora företag
Det är mer intressant att undersöka varumärkens betydelse för små- och medelstora företag som arbetar mellan företag (eng. Business-to-Business (B2B)). Hur mycket påverkar mindre företags varumärken kunder och leverantörer? Det vill jag ta reda på.