Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 8
av 8
träffar
Laddar resultat
Centrum för affärsmodellsinnovation
Centrum för affärsmodellsinnovation (CBMI) har sin utgångspunkt i företagens roll i samhället och sättet som affärsmodeller förändras och förnyas över tid - för att kunna anpassas till förändringar i samhället.
Proaktiva marknadsstrategier och digitalisering
Forskningen inom detta område syftar till att öka förståelsen för hur proaktivitet och proaktiva marknadsstrategier kan användas av företag för att skapa konkurrensfördelar.
Medarbetare
Visa alla
Tjänstefiering (servitization) och tjänstebaserade affärsmodeller
Tjänstefiering ger inte bara möjligheter till ökad konkurrenskraft, utan också nya vägar till värdeskapande samt en möjlighet att fördjupa relationer med kunder och utforma nya affärsmodeller.
Hållbarhet i globala värdekedjor
Vår forskning syftar till att förstå distributionskedjans transparens och hållbarhet, hur den påverkar aktieägare, företag och affärsmodeller samt hur värdekedjor kan designas och förvaltas för att anses hållbara.
Nyhet |
28 november 2023
9,5 miljoner till forskning om tjänsteinnovationer
Ett generöst bidrag på 9,5 miljoner kronor från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse landar på LiU. Bidraget ska användas för att titta närmare på hur företag kan använda digital teknik och data för att skapa nya och användbara tjänster.
Nyhet |
15 januari 2024
Affärsmodellen kan sätta fart på bilpoolen
Skulle du sälja bilen och gå med i en bilpool i stället? LiU-forskaren Brenda Nansubuga har studerat flera delningstjänster och drar slutsatsen att affärsmodeller som kombinerar flera olika transportmedel kan ha lättare att bli lönsamma.
Nyhet |
24 augusti 2023
Lyxmärken praktiserar 'green-hushing' för att behålla kunder
Försvinner känslan av lyx och flärd när en exklusiv vara marknadsförs som grön eller hållbar? En ny studie visar att europeiska lyxmärken tystar ner sitt miljö- och hållbarhetsarbete för att inte förlora kunder.
Nyhet |
17 mars 2023
LiU-doktorander till internationell konferens
LiU fanns med på världens största konferens om forskning kring marknadsföring, 2023 AMA Winter Academic Conference i Nashville. Doktoranderna Brenda Nansubuga and Tanvir Ahmed presenterade sina senaste resultat.