Fotografi av Tilda Jalakas

Tilda Jalakas

Jag är AT-läkare med forskning och pedagogisk inriktning samt doktorand inom medicinsk pedagogik. I min forskning utforskar jag studenters professionella resa genom läkarutbildningen och följer deras professionella utveckling.

Min forskning

Professionell identitetsformering under läkarutbildningen

Framtidens läkare behöver under utbildningen inte enbart förvärvat kunskap, utan även skapat en professionell identitet. Studier visar att läkarstudenter upplever högre grad av mental ohälsa än övrig befolkning. Nutida rapporter uppger att unga läkare i större grad lämnar yrket på grund av psykisk påfrestning och ohållbara arbetssätt.

Läkarutbildning i Sverige är sedan 2021 legitimationsgrundande vilket ställer högre krav på utbildningshuvudmännen att säkra kontinuerlig professionell utveckling. Inte enbart för att uppnå målen, utan även för att vara förberedda på de förväntningar som ställs i den kommande yrkesrollen.

I min forskning tittar jag på läkarstudenters professionella utveckling och bildandet av en professionell identitet. Mitt fokus är utvecklingen under den senare delen av utbildningen då de befinner sig i huvudsak på verksamhetsförlagd utbildning i klinisk miljö. I min forskning hoppas jag med hjälp av en djupare förståelse för den resa som blivande läkare gör för att bilda en professionell identitet och med hjälp av ny kunskap hoppas jag kunna förbättra förutsättningarna stödja detta i högre utbildning. På lång sikt hoppas jag kunna bidra till att framtida läkare blir bättre förberedda för yrkeslivets utmaningar.

Om mig

CV

  • 2025- AT-läkare med forskning och pedagogisk inriktning, Linköping och Motala, Region Östergötland (RÖ)
  • 2024- Doktorand Institutionen för Medicin, Hälsa och Vård, Linköpings universitet, Linköping (LiU)
  • 2024-2025 Chefsamaneuns i anatomi, Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet (LiU)
  • 2021-2023 Amanuens i anatomi, Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet (LiU)
  • 2021-2022 Utbildningsutvecklare, Consensus – Medicinska fakultetens studentkår, Linköpings universitet

Utbildning

  • 2025 Läkarexamen, Linköpings universitet

Nätverk

  • Forskarskolan i Medicinsk Pedagogik

Publikationer

2025

Katarina Kågedal, Tilda Jalakas, Emil Öberg, Anna-Karin Alvunger, Karin Thorne, Pieter C. Barnhoorn, Eva Tamas (2025) Cornerstones of professional identity formation: Developing a language to express requirements, provide feedback, and establish standards in medical education Medical teacher (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kollegor

Nyheter