Professionell identitetsformering under läkarutbildningen
Framtidens läkare behöver under utbildningen inte enbart förvärvat kunskap, utan även skapat en professionell identitet. Studier visar att läkarstudenter upplever högre grad av mental ohälsa än övrig befolkning. Nutida rapporter uppger att unga läkare i större grad lämnar yrket på grund av psykisk påfrestning och ohållbara arbetssätt.
Läkarutbildning i Sverige är sedan 2021 legitimationsgrundande vilket ställer högre krav på utbildningshuvudmännen att säkra kontinuerlig professionell utveckling. Inte enbart för att uppnå målen, utan även för att vara förberedda på de förväntningar som ställs i den kommande yrkesrollen.
I min forskning tittar jag på läkarstudenters professionella utveckling och bildandet av en professionell identitet. Mitt fokus är utvecklingen under den senare delen av utbildningen då de befinner sig i huvudsak på verksamhetsförlagd utbildning i klinisk miljö. I min forskning hoppas jag med hjälp av en djupare förståelse för den resa som blivande läkare gör för att bilda en professionell identitet och med hjälp av ny kunskap hoppas jag kunna förbättra förutsättningarna stödja detta i högre utbildning. På lång sikt hoppas jag kunna bidra till att framtida läkare blir bättre förberedda för yrkeslivets utmaningar.