Kandidat Kork-priset delas ut av avgångsstudenterna varje termin till den lärare som genom sin extraordinära pedagogik, inspirationsförmåga och utlärningskunskap kan få "den mest korkade kandidaten” att förstå. Traditionen delar faktiskt födelseår med Linköpings universitet, 1975, och blir en slags samlande uppgift i slutskedet av läkarutbildningen.
– Efter alla, stundtals kämpiga, terminer känns det viktigt att få sluta på en positiv ton. Det är fint att få knyta ihop säcken tillsammans och att få ge något tillbaka, speciellt till en person som vi tycker förtjänar en extra klapp på axeln, säger Tilda Jalakas, som tillsammans med medstudenten Hedvig Leijonhielm samlat ihop klassens röster.
Alla studenter i kursen fick skicka in förslag på en värdig kandidat och i hälften av förslagen som kom in, en klar majoritet, stod namnet Lennart Nilsson. Ihop med sitt läraruppdrag vid LiU är Lennart överläkare i kardiologi vid Medicinkliniken på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping samt docent vid Institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV).
– När vi summerar vår utbildning så är det alltså en lärare och kursansvarig från vår tredje termin som majoriteten lyfter, och vi har träffat ganska många lärare under programmet, det i sig säger något om vad Lennart betytt för oss, menar Tilda Jalakas.
Pedagogisk skicklighet och empati
Studenterna har särskilt uppskattat Lennart Nilssons tydliga föreläsningar och seminarier där han på ett lättförståeligt sätt bland annat förklarat hur lipider kan tolkas. Men det är inte bara hans pedagogiska skicklighet och ämneskunskaper som gjort intryck. Studenterna menar även att han visat genuin empati och alltid varit öppen för att ge och få återkoppling.
– På ett medmänskligt plan är det alltid viktigt att lyssna och visa att man bryr sig. Vad det betyder för lärandet kan säkert variera mellan olika studenter, så det är nog en fråga som studenterna är bättre att svara på, säger Lennart Nilsson.
Och på frågan ”hur ser du på relationens roll för lärande?” svarar studenten Tilda Jalakas att lyhördhet spelar en stor roll, att det verkligen är viktigt att få känna en ömsesidig respekt mellan lärare och student inför given situation. Hon förklarar att Lennart visat detta genom att lyssna till feedback och att han därefter varit öppen för att införa förändringar direkt, inte nästa kursomgång. Han har även varit noga med att berätta vilka förändringar som genomförts, en transparens som även den har uppskattats. För studenterna i denna kurs sammanföll den tredje terminen med pandemin, vilket kanske gjorde det ännu viktigare att få känna att ”vi var i det här tillsammans” menar Tilda.
Stödja studenternas väg mot målet
Mötet med studenterna ger Lennart Nilsson energi, förståelse och motivation i sitt arbete som lärare och kliniker.
– Jag blev glad och också lite rörd. Studenternas tankar och synpunkter betyder mycket, säger han om att motta studenternas motivering.
Lennart lyfter att lyckade undervisningsmoment kan se olika ut. Han fortsätter:
– En nödvändig del är att man identifierar studenternas nuläge (nuvarande kunskapsnivå, motivation etc) och utifrån detta planerar undervisningstillfället för att stödja studenternas väg mot målet (kursens lärandemål).
– När vi sitter och analyserar provsvar och ser blodfetter tror jag att alla kommer att tänka: ”vad är det nu Lennart har sagt att vi ska göra och tänka”, säger Tilda Jalakas med ett leende.
Priset delades ut i samband med ”Sista Föreläsningen”, ett tillfälle då hela avgångsklassen från alla fyra studieorter samlas för en festlig sista föreläsning tillsammans. Kvällen avslutas med en gemensam sittning för alla i kursen.