17 juni 2025

När vårens avgångsklass vid LiU:s läkarprogram får lyfta fram de egenskaper som gör en lärare särskilt värdefull i deras ögon är det tydlighet, lugn, empati och lyhördhet de lyfter. Just dessa egenskaper besitter Lennart Nilsson enligt avgångsstudenterna, som tilldelat honom det pedagogiska vandringspriset Kandidat Kork.

Fyra personer står på olika nivåer i en trappa, en får ett pris givet till sig.
Utdelning av Kandidat Kork 2025 under ceremonin Sista Föreläsningen på campus US i Linköping.

Kandidat Kork-priset delas ut av avgångsstudenterna varje termin till den lärare som genom sin extraordinära pedagogik, inspirationsförmåga och utlärningskunskap kan få "den mest korkade kandidaten” att förstå. Traditionen delar faktiskt födelseår med Linköpings universitet, 1975, och blir en slags samlande uppgift i slutskedet av läkarutbildningen.

– Efter alla, stundtals kämpiga, terminer känns det viktigt att få sluta på en positiv ton. Det är fint att få knyta ihop säcken tillsammans och att få ge något tillbaka, speciellt till en person som vi tycker förtjänar en extra klapp på axeln, säger Tilda Jalakas, som tillsammans med medstudenten Hedvig Leijonhielm samlat ihop klassens röster.

Alla studenter i kursen fick skicka in förslag på en värdig kandidat och i hälften av förslagen som kom in, en klar majoritet, stod namnet Lennart Nilsson. Ihop med sitt läraruppdrag vid LiU är Lennart överläkare i kardiologi vid Medicinkliniken på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping samt docent vid Institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV).

– När vi summerar vår utbildning så är det alltså en lärare och kursansvarig från vår tredje termin som majoriteten lyfter, och vi har träffat ganska många lärare under programmet, det i sig säger något om vad Lennart betytt för oss, menar Tilda Jalakas.

Pedagogisk skicklighet och empati

Studenterna har särskilt uppskattat Lennart Nilssons tydliga föreläsningar och seminarier där han på ett lättförståeligt sätt bland annat förklarat hur lipider kan tolkas. Men det är inte bara hans pedagogiska skicklighet och ämneskunskaper som gjort intryck. Studenterna menar även att han visat genuin empati och alltid varit öppen för att ge och få återkoppling.

– På ett medmänskligt plan är det alltid viktigt att lyssna och visa att man bryr sig. Vad det betyder för lärandet kan säkert variera mellan olika studenter, så det är nog en fråga som studenterna är bättre att svara på, säger Lennart Nilsson.

Och på frågan ”hur ser du på relationens roll för lärande?” svarar studenten Tilda Jalakas att lyhördhet spelar en stor roll, att det verkligen är viktigt att få känna en ömsesidig respekt mellan lärare och student inför given situation. Hon förklarar att Lennart visat detta genom att lyssna till feedback och att han därefter varit öppen för att införa förändringar direkt, inte nästa kursomgång. Han har även varit noga med att berätta vilka förändringar som genomförts, en transparens som även den har uppskattats. För studenterna i denna kurs sammanföll den tredje terminen med pandemin, vilket kanske gjorde det ännu viktigare att få känna att ”vi var i det här tillsammans” menar Tilda.

Stödja studenternas väg mot målet

Mötet med studenterna ger Lennart Nilsson energi, förståelse och motivation i sitt arbete som lärare och kliniker.

– Jag blev glad och också lite rörd. Studenternas tankar och synpunkter betyder mycket, säger han om att motta studenternas motivering.

Lennart lyfter att lyckade undervisningsmoment kan se olika ut. Han fortsätter:

– En nödvändig del är att man identifierar studenternas nuläge (nuvarande kunskapsnivå, motivation etc) och utifrån detta planerar undervisningstillfället för att stödja studenternas väg mot målet (kursens lärandemål).

Vandringspris, en figur i guld med röd näsa.
Kandidat Kork-priset
Dessa bitar tycks ha fallit på plats när denna klass och Lennarts vägar möttes under termin tre.

– När vi sitter och analyserar provsvar och ser blodfetter tror jag att alla kommer att tänka: ”vad är det nu Lennart har sagt att vi ska göra och tänka”, säger Tilda Jalakas med ett leende.

Priset delades ut i samband med ”Sista Föreläsningen”, ett tillfälle då hela avgångsklassen från alla fyra studieorter samlas för en festlig sista föreläsning tillsammans. Kvällen avslutas med en gemensam sittning för alla i kursen.

Studenternas motivering till Kandidat Kork

Lennart Nilsson har med sin stora pedagogiska förmåga och engagemang för studenterna lämnat ett avtryck som är väl värt att minnas. Genom sina tydliga föreläsningar och seminarier kombinerat med ett stort lugn och tålamod finns det ingen student som missat vikten av att tolka lipider på rätt sätt. Dessutom har Lennart alltid varit empatisk och brytt sig om studenternas mående på ett sätt som ingen annan föreläsare eller kursansvarig gjort. Lennart har alltid tagit till sig av den feedback som givits och strävat efter att alla studenter ska lära sig så mycket som möjligt, och samtidigt må så bra som möjligt. Vi är oerhört tacksamma för Lennarts kompetens och engagemang och hoppas att många studenter på läkarprogrammet ska få ta del av hans undervisning framöver.

/Avgångsklassen vårterminen 2025

I artikeln

Läsa mer om Läkarprogrammet?

Senaste nytt från LiU

Skylt som pekar mot Almedalen i Visby.

Försvarsfrågorna lyfts i Almedalen

Demokrati och politik javisst, men också AI i många olika former och innovation kopplat till vårt totalförsvar – det är det som LiU-deltagare pratar om under årets Almedalsvecka.

Simon Larsson spelar sänka skepp.

Spelet man gärna förlorar – i alla fall en solig dag

En vattentank, gamla brandsläckare, rör – och en hel del annat. Nej, det är inte delarna till ett nytt brandsläckningssystem. Studenter vid LiU har konstruerat och byggt något helt annat: Ett Sänka skepp-spel i storformat – med en twist.

Forskare och studerande presenterar i labbmiljö.

Industrin fick se det senaste inom robotforskningen

Datorer och robotar som får instruktioner på människors talade språk, och som används inom exempelvis tillverkningsindustrin. Nu visar forskarna upp de senaste projekten för LiU:s samverkanspartners.