Besöket på F16 inleddes en introduktion av kapten Jonathan Myhr som inom InDefense fungerar som behovsägare. I sin presentation gav han studenterna en inblick i Experimentkontorets verksamhet, hotbilden mot Sverige och teknikens utveckling.
Efter lunch delades deltagarna in i grupper och fick prata med olika behovsägare från Försvarsmakten, kopplat till sina respektive utmaningar. Totalt arbetar studenterna med tre utmaningar:
1. Att få ett flertal drönare att samarbeta för att lösa uppgifter.
2. Att få drönare att lyfta från fasta positioner och genomföra uppdrag.
3. Att ta fram en lösning som underlättar informationsutbyte mellan Försvarsmakten och allmänheten gällande aktiviteter och iakttagelser kopplade till Sveriges försvar.
Komplexa projekt
Att ta emot en så här stor grupp studenter är inget vi testat tidigare, förklararar Jonathan Myhr och tillägger att både han och kollegorna på Flygvapnet tycker att det är intressant att få möjlighet att diskutera med innovativa studenter.
- Vi har ju en hel lista med idéer och behov från vår organisation och det ska bli intressant att se hur studenterna angriper dessa i sina arbetsgrupper, säger Jonathan Myhr.
Petronella Kjellberg Andersen från Försvarshögskolan har till uppgift att förse studenterna med så kallade försvarsmentorer. Det är personer från olika organisationer i den så kallade försvarsfamiljen som utgör Sveriges totalförsvar, och som kan ge input till studenterna när det gäller kontext, behov och vägar för kommersialisering.
- Vet vi bara vilket behov studenterna har, kan vi hitta exakt rätt kompetenser för att besvara studenternas frågor, säger Petronella.
Ingela Lindahl och Charlotte Norrman från LiU innovation arbetar med att koordinera studenterna och kurserna så att det tvärvetenskapliga samarbetet studenterna emellan och samarbetet med Försvarsmakten fungerar.
- Det här är en viktig satsning som fungerar som en nationell pilot, vilket innebär att vi bryter ny mark. Vi tar med oss erfarenheterna för att stärka arbetet ytterligare framåt, säger Ingela Lindahl.Verkliga behov
I sin reglerteknikkurs arbetar studenterna Oliver Rosvall och Amanda Falk med ett projekt som både adresserar en utmaning inom InDefense och ett försvarsrelaterat uppdrag från en annan aktör.
- Vår uppgift blir här att hjälpa till med hur en drönare ska kunna lyfta ur en specifik position, till exempel ett gömställe, och därifrån kunna ge sig ut och utföra ett uppdrag – en s k Drone in a Box, berättar Amanda Falk.
Oliver och Amanda menar att det var bra att få en inblick i hur försvarets tekniska avdelningar fungerar. Som exempel visste de inte att det fanns ett Experimentkontor inom flygvapnet.
- Det var ett jättehäftigt ställe med massor av teknikplattformar. Det är ett kul projekt och roligt att få bolla idéer med tekniskt kunniga människor. Det ska även bli roligt att få presentera resultaten för Försvarsmakten under en skarp övning, säger Oliver Rosvall.
Karl Järlebratt läser Design och produktutveckling och han tyckte att det var kul att se hur Flygvapnets Experimentkontor jobbar, och hur det har inspirerats av innovation i krigets i Ukraina och de agila arbetssätt som används där.
- Det är roligt att jobba med projekt kopplade till industrin och verkliga behov. Det var bra att få bolla projektidéerna med med behovsägare och sådana som är tekniskt kunniga. De har koll på de faktiska behoven och på vilka användarscenarier man kan jobba efter, medan vi kanske har mer koll på hur problemen tekniskt ska lösas och med vilken teknik, berättar Karl.