24 september 2025

Inom ramen för pilotprojektet InDefense jobbar studentgrupper från olika projektkurser på LiU med utmaningar från Flygvapnets Experimentkontor. I september besökte ett trettiotal studenter Flygflottiljen F16 i Uppsala, för att tillsammans med personal från Flygvapnet och Försvarshögskolan jobba vidare med utmaningarna.

Indefense-studenter på F16

Besöket på F16 inleddes en introduktion av kapten Jonathan Myhr som inom InDefense fungerar som behovsägare. I sin presentation gav han studenterna en inblick i Experimentkontorets verksamhet, hotbilden mot Sverige och teknikens utveckling.

Efter lunch delades deltagarna in i grupper och fick prata med olika behovsägare från Försvarsmakten, kopplat till sina respektive utmaningar. Totalt arbetar studenterna med tre utmaningar:
1. Att få ett flertal drönare att samarbeta för att lösa uppgifter.
2. Att få drönare att lyfta från fasta positioner och genomföra uppdrag.
3. Att ta fram en lösning som underlättar informationsutbyte mellan Försvarsmakten och allmänheten gällande aktiviteter och iakttagelser kopplade till Sveriges försvar.

Komplexa projekt

Att ta emot en så här stor grupp studenter är inget vi testat tidigare, förklararar Jonathan Myhr och tillägger att både han och kollegorna på Flygvapnet tycker att det är intressant att få möjlighet att diskutera med innovativa studenter.

- Vi har ju en hel lista med idéer och behov från vår organisation och det ska bli intressant att se hur studenterna angriper dessa i sina arbetsgrupper, säger Jonathan Myhr.

Petronella Kjellberg Andersen från Försvarshögskolan har till uppgift att förse studenterna med så kallade försvarsmentorer. Det är personer från olika organisationer i den så kallade försvarsfamiljen som utgör Sveriges totalförsvar, och som kan ge input till studenterna när det gäller kontext, behov och vägar för kommersialisering.

- Vet vi bara vilket behov studenterna har, kan vi hitta exakt rätt kompetenser för att besvara studenternas frågor, säger Petronella.

Ingela Lindahl och Charlotte Norrman från LiU innovation arbetar med att koordinera studenterna och kurserna så att det tvärvetenskapliga samarbetet studenterna emellan och samarbetet med Försvarsmakten fungerar.

- Det här är en viktig satsning som fungerar som en nationell pilot, vilket innebär att vi bryter ny mark. Vi tar med oss erfarenheterna för att stärka arbetet ytterligare framåt, säger Ingela Lindahl.

Verkliga behov

I sin reglerteknikkurs arbetar studenterna Oliver Rosvall och Amanda Falk med ett projekt som både adresserar en utmaning inom InDefense och ett försvarsrelaterat uppdrag från en annan aktör.

- Vår uppgift blir här att hjälpa till med hur en drönare ska kunna lyfta ur en specifik position, till exempel ett gömställe, och därifrån kunna ge sig ut och utföra ett uppdrag – en s k Drone in a Box, berättar Amanda Falk.

Oliver och Amanda menar att det var bra att få en inblick i hur försvarets tekniska avdelningar fungerar. Som exempel visste de inte att det fanns ett Experimentkontor inom flygvapnet.

- Det var ett jättehäftigt ställe med massor av teknikplattformar. Det är ett kul projekt och roligt att få bolla idéer med tekniskt kunniga människor. Det ska även bli roligt att få presentera resultaten för Försvarsmakten under en skarp övning, säger Oliver Rosvall.

Karl Järlebratt läser Design och produktutveckling och han tyckte att det var kul att se hur Flygvapnets Experimentkontor jobbar, och hur det har inspirerats av innovation i krigets i Ukraina och de agila arbetssätt som används där.

- Det är roligt att jobba med projekt kopplade till industrin och verkliga behov. Det var bra att få bolla projektidéerna med med behovsägare och sådana som är tekniskt kunniga. De har koll på de faktiska behoven och på vilka användarscenarier man kan jobba efter, medan vi kanske har mer koll på hur problemen tekniskt ska lösas och med vilken teknik, berättar Karl.

Studenter lyssnar på person som berättar om FLygvapnet

Kurser involverade i InDefense

TSRT10 Reglerteknisk projektkurs, CDIO, 12 hp. Ges bland annat för civilingenjörer inom teknisk fysik och maskinteknik, kursansvarig Daniel Axehill.

799G52 InGenious, 8hp - tvärdisciplinärt utvecklingsprojekt. Fristående och tvärdisciplinär kurs som attraherar studenter från samtliga fakulteter kursansvarig Charlotte Norrman.

TMPM03 Projektkurs avancerad - Konstruktion och produktion, 12 hp. Ges bland annat för civilingenjörsstudenter inom design & produktutveckling, kursansvarig Michael Derelöv.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

För tidigt födda barn

Hälsofonden – 30 år av stöd till medicinsk forskning

I 30 år har Hälsofonden bidragit till medicinska forskningsprojekt i Östergötland. Medicinsk forskning ger stor utdelning i form av bättre vård och behandlingar, men är resurskrävande. Forskare vittnar om att stödet är mycket värdefullt.

Person (Twan Bakker) som står böjd framför en magnetkamera.

Visualisering av blodflöde vässar konstgjort hjärta

Med hjälp av magnetkameror har forskare vid LiU undersökt blodflödet i ett konstgjort hjärta i realtid. Resultaten gör det att möjligt utforma hjärtat så att risken för blodproppar och nedbrytning av röda blodkroppar minskar.

En person står på en trappa.

Han brinner för att inte bränna plasten

Han är marinofficeren som sadlade om till civilingenjör. Drygt 20 år senare leder Mattias Philipsson vägen för att plasten i Sverige ska bli mer cirkulär. Och Årets alumn 2025 är långt ifrån färdig.